Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
October 3, 2023 by admin33

Bloemetje 109. ‘Bij mij thuis’.

Bloemetje 109. ‘Bij mij thuis’.
October 3, 2023 by admin33

Door: Joris Leijten
Voor kinderboeken is herkenbare ‘non-fictie’ belangrijk als ze de tekst willen begrijpen, leert de ervaring. Non fictie is voor mij: “Verzamelnaam (gevormd naar analogie met het Engelse. non-fiction) uit het boekenvak voor alle teksten die een werkelijke realiteit uit heden of verleden beschrijven, eerder dan verzonnen personages, gebeurtenissen, plaatsen, enz. Dat omvat uiteenlopende genres als reisgids, documentaire, dissertatie, monografie, lexicon, encyclopedieën.” ¹ Kortom: niet verzonnen, echt gebeurd.  In wat realistisch gebeurd is of kan zijn, kunnen jonge lezers zich verplaatsen, omdat ze wat gebeurt kennen vanuit zichzelf. Hierdoor komt de situatie letterlijk “bij mij thuis”,

Meisje Bloem is voor mij een goed voorbeeld van non fictie. Zij vindt op een “gewone zolder” voorwerpen die daar bewaard worden. Misschien hebben de kinderen thuis zelf een zolder, anders kennen ze de zolder van opa en oma of van het vriendje waar ze spelen. Meisje Bloem is ook een “gewoon meisje”, we weten niet hoe oud ze is maar volgens de tekeningen is zo ongeveer 8 jaar; net zo oud als het kind dat luistert of zo oud als zijn broertje of zusje. Heel herkenbaar. In alle tekeningen is een dakspant van de zolder herkenbaar in beeld, wie thuis is in de bouw, weet dat op die spant het dak rust. En dat onder dat dak zich de zolder bevindt. Meisje Bloem gaat nadenken over de voorwerpen die ze op zolder vindt en maakt er verhalen bij.
Ze kiest steeds een voorwerp dat haar op dat moment interesseert: bijna elk kind in die leeftijd is nieuwsgierig! Het boek “Meisje Bloem” bevat allemaal korte verhaaltjes, waarin steeds één voorwerp centraal staat. Meisje Bloem gaat daadwerkelijk spelen met het voorwerp en leert daarvan. Ze stelt zichzelf vragen en geeft bijzondere antwoorden naar aanleiding van het voorwerp. Dat maakt het boek herkenbaar: bijna alle kinderen denken na over wat ze zien en gaan er iets van ‘vinden’, maar ook interessant en verrassend.

De komende twee weken is weer de jaarlijkse Kinderboekenweek 2023  (4 oktober – 15 oktober 2023). Het thema is “Bij mij thuis” om reden van  herkenbaarheid. Een kind kan vertellen over zijn thuissituatie als hij “Meisje Bloem” leest. Dat er een hele grote zolder is in hun huis bijvoorbeeld, waar ze verstoppertje spelen. Of de kleine lezers herkennen de situatie wél, maar de situatie is wel anders dan bij hun thuis. Bijvoorbeeld omdat ze geen zolder hebben maar de spullen wel kunnen bekijken in de kelderkast onder de trap. Of er gelden andere regels: ‘alleen kijken; niet aanraken’ bijvoorbeeld en mogen ze niet met die spulletjes spelen.

Andersom kan ook de stelling “Bij mij thuis” ² uitnodigen tot een dialoog tussen de voorlezer en de luisteraar Ik: ‘Bij mij thuis…  gaat het zoals bij Meisje Bloem: ik mag ook op zolder met de spullen spelen.’ De ander: ‘Bij mij thuis gaat het anders. Ik mag niet op de zolder komen. Het is er donker en stoffig. De spullen die er bewaard worden mogen niet stuk gaan; mijn ouders zijn bang dat ik die spullen kapot maak.’ De voorlezer en de luisteraar vinden dit ‘anders zijn’ dan de situatie van Meisje Bloem goed of niet goed. Meisje Bloem krijgt van haar ouders de ruimte om op zolder te zijn en ze mag van hen met die spullen spelen. Boven in het huis van Meisje Bloem is een zolder. Daar gaat ze graag naar toe. Mag dat van je vader en moeder, Bloem? Meisje Bloem zegt: ‘Ja, ze vinden het goed.’ Meisje Bloem wijst om haar heen. Er staan allemaal dozen met spulletjes. ’Die spulletjes liggen te wachten’, zegt ze. ’Over die spulletjes denk ik na.’ (2. De dozen).                                                               
Het belangrijkste is dat het boek dat gelezen wordt iets los maakt; herkenning geeft en een mening vormt: ‘Leuk dat Meisje Bloem op zolder speelt, dat zou ik ook wel willen.’ Of: ‘Ik speel liever buiten, daar kun je voetballen en dat kun je op zolder niet.’

De Kinderboekenweek wordt ieder jaar georganiseerd door de CPNB (Centrale Promotie van het Nederlandse Boek) in (kinder)boekwinkels en bibliotheken. Kinderboeken moeten gekocht worden of kunnen worden geleend, die boodschap is belangrijk. Want kinderboeken moeten thuis gelezen worden. Ze brengen de wereld in het boek letterlijk “bij mij thuis”.

  1. Bron digitale bibliotheek Nederland Gevonden op https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_05318.php
  2. Centrale promotie van het Nederlands Boekhttps://onderwijs.cpnb.nl/campagnes/kinderboekenweek-2023

 

 

Previous articleBloemetje 108. Vrede.Next article Bloemetje 110. Blij huilen.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland