Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
May 15, 2024 by admin33

Bloemetje 125. Waarom?

Bloemetje 125. Waarom?
May 15, 2024 by admin33

Door Clémence Leijten. 
Meisje Bloem vindt tussen de dozen op zolder een dooie muis. Zijn velletje is verdroogd. Hij is een beetje ingedeukt. ‘Hij is dood’, zegt Meisje Bloem, ‘hij is helemaal stijf.’ Meisje Bloem denkt dat de muis verdwaald was. Ze zegt: ‘Het was donker en de muis kon de weg naar huis niet meer vinden. En hij had helemaal geen eten. En hij had ook dorst. En niemand kon hem helpen.’ Meisje Bloem neemt de dooie muis in haar handen. Ze aait het kopje. De muis is koud. (6. De dooie muis) Dood is voor kinderen als Meisje Bloem op zich niet zo erg. Want een muis kun je nooit eens op je gemak bekijken. Maar als hij dood is, ligt hij stil. Je kunt zijn velletje voelen en de pootjes. Je kunt voelen, dat hij koud is en stijf. Uit sprookjes weten ze, dat ook mensen dood gaan. Alhoewel kinderen de neiging hebben de dood te beschouwen als iets wat straks weer over zal zijn, omdat je immers ook in hun spel en in een sprookje dood kunt zijn en dan weer levend, zijn ze bang om het verlaten worden, dat de dood met zich meebrengt.

Als zij dood meemaken van iemand, die hen heel lief is, dan voelen zij zich door die mens in de steek gelaten Zij zijn bang dat ook andere mensen, die zij lief hebben dood zullen gaan; dat zij dan helemaal alleen zullen zijn, zonder iemand om voor hen te zorgen. Hun veilige wereld verandert in een wereld, waar ze niet meer op kunnen vertrouwen. Dat maakt bang. Iets om over te praten met elkaar. Ergens over praten maakt altijd minder bang. Hoe kan ik met mijn kinderen praten over de dood als ik zelf geen antwoorden heb?                                                                                                  
De ervaring leert dat kinderen geboeid worden door drie vragen:                                                                                                     
1. Wat is dood?                                                                                                                                
2. Waarom gaan mensen dood?                                                                                    
3. Waar gaan dode mensen naar toe?

Omdat kinderen van deze leeftijd vooral geïnteresseerd zijn in de lichamelijke en de biologische kant van de dood, menen sommige pedagogen, dat je de antwoorden op deze vragen het beste kunt geven vanuit de natuur. Plechtig gezegd: de dood  uitgelegd als onderdeel van de natuurlijke orde der dingen.
De pedagogen zullen met hun opmerking gelijk hebben. Maar als dit antwoord dan zo belangrijk is voor het begrijpen van de dood, wie legt mij dan uit, waarom de dood hoort bij de natuurlijke orde der dingen? Waarom maakt de natuur nieuwe levens, als er nog genoeg leven is? Laat de mensen en de dieren leven die we kennen; waar we van houden, zou ik zeggen. Dat nieuwe leven, dat kennen we immers niet. Dat het er niet is, daar hebben we geen verdriet van. Waarom blijft iedereen niet leven?

Leven, wat betekent dat, denk ik op mijn beurt? Leven, weet ik, dat is groeien. Al wat leeft groeit. Iets wat groeit, verandert. Veranderen hoort bij leven. Er is niets, dat niet verandert. Alles verandert, zelfs de dingen waarvan we denken dat ze nooit veranderen. Een berg, een rotsblok bijvoorbeeld. Zij óók, maar misschien pas na duizend jaren. Andere dingen veranderen heel snel, zoals sneeuw in de zon.

Als de sneeuw smelt, steekt de krokus haar kopje boven de grond. Na vijf dagen al is de knop van de krokus veranderd in een prachtige bloem. Maar na nog eens vijf dagen verandert de bloem. Hij groeit niet meer. De blaadjes worden slap en de krokus verandert in een dooie bloem. Elk leven heeft een einde. De eikenboom wordt heel hoog en toch houdt hij óók een keer op met groeien. Dus een keer, misschien pas over twee honderd jaar, is zélfs de eik aan zijn eindpunt. Als dan zijn takken zijn versleten komen er geen nieuwe meer. Ze breken af en de eik valt om. Zelfs die sterke eik gaat een keer dood. En zo is het met de mens. Een mens groeit, verandert: een kind wordt een grote man of grote vrouw. Maar de mens houdt een keer op met groeien net als de krokusbloem en net als de eikenboom. Heel langzaam verandert hij: niet zo sterk meer, niet zo groot. Op een moment staat alle groei stil. Zijn adem staat stil, zijn hart klopt niet meer. Dan is hij dood.

De dood op die manier begrijpen, jawel, maar ‘waarom’ gaan mensen dood? Deze vraag blijft: waarom wil de natuur de dood en kiest het niet voor ‘altijd’ leven? Daar heb ik nog géén antwoord op. Ik kan alleen zien dat de natuur anders omspringt met leven dan ik zou willen. Wij mensen gaan er van uit dat ieder stukje leven, bewaard moet blijven, maar de natuur denkt niet zo. Heleboel zaadjes waaien weg in de wind zonder ooit een nieuwe bloem te worden. Heleboel eikeltjes gaan dood zonder boom te zijn geweest en ook kinderen sterven zonder groot te zijn geworden. Zo wil de natuur dat. Dat de natuur anders omspringt met leven kunnen de kinderen om zich heen zien. Wen er maar aan!  We kunnen niet bellen met de natuur: ‘Wat flik je me nou.’ We kunnen de natuur niet aanklagen bij een rechter. De natuur is een autoriteit, die het voor het zeggen heeft. De natuur onttrekt zich aan het democratisch proces. Er wordt niet overlegd met ons. Misschien is het antwoord op het waarom van de dood heel simpel: omdat de natuur zijn gang gaat. 

De laatste vraag: “Waar de dode mensen naar toe gaan?” Ik denk dat het leven van dode mensen voorgoed is gestopt; Meisje Bloem gelooft, dat er na de dood een hemel is. Wat is een hemel? Meisje Bloem zegt; ‘De hemel is een mooi huis voor dooie mensen. Het is een mooi huis en ze hebben het er goed en ze hebben nooit ruzie.’ Meisje Bloem zegt: ‘Mijn moeder zegt: ”Ik weet niet of zo’n huis wel bestaat.” Maar ik vind het een goed idee, dan kan ik mijn opa (die dood is) tenminste ergens vinden.’ (8. Het trapje.) Ik gun Meisje Bloem die gedachte; het is ‘een’ antwoord, een antwoord van vele.

Maar, lezer, de mensen die dood gaan in Gaza en Israël en Oekraïne zijn geen slachtoffer van een natuur verschijnsel. Die dood komt niet door natuur, maar door ‘cultuur’ en is door mensen gemaakt. ‘Pedagogen, hoe leg ik mijn kind dán uit, waarom mensen dood gaan?’ 
                                                                                                                                                   

 


 

Previous articleBloemetje 124. Oranje verbindt.Next article Bloemetje 126. Vriendelijk.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland