Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
January 22, 2025 by admin33

Bloemetje 143. Eureka

Bloemetje 143. Eureka
January 22, 2025 by admin33

Door Joris Leijten
Meisje Bloem heeft in elk verhaaltje een boeiende conclusie over een begrip dat in het verhaaltje voorkomt Ik heb dat eerder in Bloemetje 139  “Kinderlogica” genoemd. Maar het is soms ook een eigen uitvinding door praktisch doen en ondervinden. Dat is een zogenaamd “Eureka moment”.

De Griekse wetenschapper Archimedes (287 voor Christus – 212 voor Christus) ongeveer 2250 jaar geleden, deed een vondst in bad toen hij de “Wet van Archimedes” ontdekte. Hij zag, toen hij in bad stapte, dat het water in het bad steeg. Hij concludeerde dat het gewicht van de verplaatste hoeveelheid water het gewicht van zijn lichaam in het water was.  Hij riep uit “Eureka” – ik heb het gevonden! Door het praktisch bekijken van de ervaring in het bad, kon hij daarna het gewicht bepalen van alle voorwerpen in het water.

In verschillende verhalen wacht Meisje Bloem even om antwoord te geven op de vraag van de alwetende verteller: Maar Bloem wat is dat dan…                                    
Je hoort haar bijna denken. Ze komt dan tot een verrassend antwoord. Bijvoorbeeld in het verhaaltje “De stoel: Maar Bloem wat is dat dan een mens?  Meisje Bloem denkt na over een mens. Meisje Bloemt zegt: ‘Een mens is iemand. Je hebt grote mensen en kinderen.’ Meisje Bloem zegt: ‘Ik denk dat meneer en mevrouw Jansen alleen van grote mensen houden.’ ( 37. Een stoel) Eerder in het verhaal vergelijkt ze zichzelf met een stoel als ze in haar verbeelding in gesprek is met meneer en mevrouw Jansen, vrienden van haar ouders, die haar altijd negeren omdat ze ‘maar’ een kind is. Ze vragen niets en zeggen niets tegen haar. Meisje Bloem zegt: ’Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit hoe ik heet. Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit wat ik denk.’ Meisje Bloem zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen denken dat ik een stoel ben. Met een stoel hoef je niet te praten.’ Terwijl Meisje Bloem zóveel te vertellen heeft. Een gemiste kans meneer en mevrouw Jansen!

Ze is zelf niet zo verbaasd over haar vergelijking als Archimedes over zijn ontdekking. Maar ik  ben wél verbaasd, dat Meisje Bloem zo kan denken.
Ik weet niet waar ze haar antwoord vandaan heeft. Maar de vergelijking met een stoel is wel treffend. De stoel staat in de kring met volwassenen maar praat niet mee; de volwassenen denken dat je hoort bij de inventaris als ze je zien als stoel. De inventaris van een huis is een gegeven en staat niet ter discussie, laat staan dat je praat met een stoel.

Ik ken een jongetje dat ongeveer even oud is als Meisje Bloem. Hij is ook een denkertje en het lijkt doorgaans dat hij voor zich uit staart en er even niet bij is. Maar hij volgt alles wat er besproken wordt en doordenkt wat er wordt gezegd. Hij verbaast mij steeds als hij schijnbaar uit het niets een zeer rake opmerking maakt en mij vragen stelt die mij aan het denken zetten. Zo was hij naar een open dag van een school geweest. Wat hij in de kantine had gezien was een grote ronde tafel met in het midden een gat met daaronder in een pilaar, een prullenbak. Hij had deze oplossing nog nooit gezien en vond het fascinerend: een tafel met een prullenbak ingebouwd, waarin je zo vanaf je zitplaats jouw afval naar het midden schoof en dan was het weg. Het ontwerp liet hem niet los. Het fascineerde hem dat twee zaken die normaal los staan van elkaar, een tafel en een prullenbak, waren samen gevoegd. Hij vroeg mij of ik dat ooit weleens had gezien of ik dat niet ook prachtig vond. Ik liet mij meevoeren in zijn fascinatie en zei: ‘Hoe kun je zo iets bedenken. Wat mooi is dat!’ En beleefde wat hij had meegemaakt. Ik voelde de magie van het ontwerp.’ 

Het bleek hét item waarom hij de school interessant vond. Ik herken dat uit  mijn eigen jeugd toen ik zag dat er op een schoolplein een groot buiten-schaakbord lag. Ik hield van schaken. Ik dacht: als ze hier een schaakbord hebben gemaakt op het plein, dan moet dat wel een fijne school zijn. Ik koos daarom voor die school. (De school was een teleurstelling voor mij en met het schaakbord op het plein werd nooit iets gedaan, de schaakstukken bleken er zelfs niet eens te zijn, maar dat terzijde.)

Meisje Bloem en het jongetje hebben een gezonde vrije geest denken door bij alles wat zij zien en horen. Dat vind ik prachtig en ik kan uren met ze praten. Sommige volwassenen vinden het niet leuk dat de kinderen zo vrij en onafhankelijk kunnen denken. Ze vinden het vermoeiend om uitgebreid naar deze kinderen te luisteren. Die vrije geest zou voor volwassen ook heel verfrissend kunnen zijn. Meisje Bloem denkt vrij in haar eigen wereld op de zolder, net als het jongetje in mijn gezelschap. Luisteren naar- en spreken met kinderen is belangrijk om je geest scherp te houden. Eureka!

 

 

Previous articleBloemetje 142 : Hoe het goed kwam.Next article Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 164. Van twee kanten.November 12, 2025
Bloemetje 163. Meepraten.October 28, 2025
Bloemetje 162. De jeugd en de toekomst.October 15, 2025
Bloemetje 161. Avontuur.October 1, 2025
Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland