Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
December 10, 2025 by admin33

Bloemetje 166. De stem..

Bloemetje 166. De stem..
December 10, 2025 by admin33


Door Clémence Leijten.

Meisje Bloem vindt op haar zolder een pop. Meisje Bloem pakt de pop. Ze vindt hem lief. ‘Jou kan ik net goed gebruiken’ zegt ze, ‘jij wordt mijn vriend.’ De pop kijkt blij. Daaruit begrijpt Meisje Bloem, dat de pop haar vriend is. ‘Goed’, zegt ze, ‘we blijven altijd samen.’ Ze kijkt de pop aan en die knikt. Ze zegt: ‘Leuk om een vriend te hebben.’                                  

 Maar Bloem wat is dat dan, een vriend? Meisje Bloem denkt na over een vriend. Meisje Bloem zegt: ‘Een vriend is iemand die lijkt op mij. Hij is net zo aardig. Als ik lach, lacht hij ook. Als ik een snoepje pak zonder te vragen, pakt mijn vriend ook een snoepje. Als ik zeg dat dat niet aardig is, dan vindt mijn vriend dat ook.’ Meisje Bloem zegt: ‘Met een vriend ben je niet alleen.’ (5. Een pop.)
Meisje Bloem is altijd alleen op haar zolder. Ze praat wel, maar alleen met zichzelf en met een innerlijke stem, die de stem van haar geweten zou kunnen zijn. Ik zou willen weten hoe haar stem klinkt. Is hij daadkrachtig, is hij zacht en lief, is hij giechelend. Dat weet je niet als je iemand tegenkomt in een boek. Gelijk dat ik dit opschrijf weet ik hoe weinig ik me bewust was van mijn eigen stem. Onze stem is uniek, weet ik nu. Geen enkele stem is hetzelfde; onze stem is net zo uniek als onze vingerafdruk. Met je stem laat je zien wie je bent. Nooit eerder heeft iemand mij daarop gewezen. Mijn ouders niet, niet de juffrouw van school, maar het kwam ook niet ter sprake in mijn opleiding cultureel werk en bij de psychologie die ik later studeerde.

Sinds een aantal maanden verdiep ik mij in mijn stem, omdat het praten me moeite kostte en ik er moe van werd. Mijn stem stoorde mij omdat hij piepte en kraakte als de stem van een heks. Op gelukzalige momenten in je leven is er dan opeens iemand die dat begrijpt. Die doorziet dat mijn hekse stem niet hoeft als ik mijn stem ondersteun met mijn middenrif en niet met mijn keel. Een kwestie van ademhalen met je buik! Ze zet in op de “accent” methode.

“Doe alsof je een kat wegjaagt: ksst.”, zegt ze. “Doe alsof je een kaarsje uitblaast: Pfft. Voel dat je buik naar binnen gaat. Adem uit op sj of fff met een buikstootje. F-fff en Sjjjjj.” Ze zegt dan: “Begin met stemgeven, en geef halverwege een buikstootje: Ha-aa. Ho-oo. He-ee. Hu-uu. Hoe-oe. Hie-ie enz. De buik gaat in twee delen naar binnen. Het tweede deel – het accent, is het belangrijkst. Hou je stem laag maak geen spanning in je keel. Hou een lange nek. Laat aan het eind de buik weer los. Zeg dan de zinnetjes: Hal-lo. Ga weg. Kom hier. Laat los. Ga door. Hou vol. Goed zo.!”. Maar eerst hebben we gepraat over wat een stem eigenlijk betekent.

Het was duidelijk dat ik nadacht over een gesprek dat ik wilde voeren, ik nadacht over de inhoud; over wat ik wilde zeggen. Maar nu weet ik dat ik iets zeg, minstens zo belangrijk is wat ik zeg. De klank van mijn stem, mijn toon en uitspraak geeft veel prijs over mijn gevoelens, bedoelingen en overtuigingskracht. Daarvan was ik mij niet bewust. Mijn stem spiegelt, begrijp ik nu, wat ik denk, wat ik voel en wat ik wil. Je kunt in mijn stem horen wie ik ben.                                                                                                                                           

Mijn logopediste zegt: “Onze stem kan een boodschap indringender, geheimzinniger, grappiger of zelfs cynisch maken. Het is een prachtig instrument dat we altijd bij ons dragen, en waarmee we veel kunnen bereiken, als we weten hoe we onze stem moeten gebruiken.” Zij zelf, zegt ze, wérkt met haar stem. “Wil ik een gunst van iemand, dan ben ik bewust lief in de klank van mijn stem. Als iets moeilijk is, kies ik bewust voor een grapje.” Ik ken dat afstemmen op de ander wel: als ik een tekst schrijf en zorgvuldig mijn woorden kies. En als ik wat zeg, kies ik ook zorgvuldig mijn woorden maar kies ik nooit bewust voor een bepaalde klank van mijn stem.

Ik leer van mijn logopediste dat mijn stem wordt beïnvloed door verschillende factoren. Dat ik een vrouw ben en of een man. Dat ik gezonde stembanden heb. Of ik de techniek van het spreken en ademen beheers. Of ik gespannen ben en emoties heb. Ik zelfvertrouwen heb. Of de lucht om mij heen schoon is. Het geluid om mij heen mij niet belet te praten. Sommige factoren heb ik niet in de hand, maar ik kan wel leren omgaan met mijn stem. Ik kan technieken aanleren om mijn stem, effectiever, krachtiger en expressiever te gebruiken.. Daar ben ik nu mee bezig. Meisje Bloem, hoe klink jij? 

Previous articleBloemetje 165 Lange donkere avonden.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 166. De stem..December 10, 2025
Bloemetje 165 Lange donkere avonden.November 26, 2025
Bloemetje 164. Van twee kanten.November 12, 2025
Bloemetje 163. Meepraten.October 28, 2025
Bloemetje 162. De jeugd en de toekomst.October 15, 2025
Bloemetje 161. Avontuur.October 1, 2025
Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland