Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
March 22, 2020 by admin33

Bloemetje 17. Dood en Ontij

Bloemetje 17. Dood en Ontij
March 22, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten

Meisje Bloem vindt tussen de dozen een verdroogde muis. ‘Hij is dood’, zegt Meisje Bloem, ‘hij is helemaal stijf’’. Meisje Bloem neemt de dooie muis in haar handen. De muis is koud. ‘Heb je het koud’? vraag Meisje Bloem aan de muis. ‘Ik weet wat!’ zegt ze. Van haar pop neemt ze de jurk en die trekt ze over zijn hoofd. ‘Vind je de jurk leuk?’ vraagt ze aan de muis. Meisje Bloem knikt ‘ja’ met zijn dooie hoofdje.’ Hij vindt de jurk leuk’, zegt ze (6. De dooie muis). Kinderen, weet ik uit ervaring, zijn heel erg geïnteresseerd in hoe dood eruit ziet, hoe het aanvoelt om dood te zijn. Dood is voor hen op zich niet zo erg: een vogel die vliegt in de lucht kun je nooit eens op je gemak bekijken, maar als hij dood is ligt hij stil en kan het wél. Ze komen op het idee om het dier mooi te begraven om het later nog eens op te graven om te zien hoe het er dan uit ziet. Uit sprookjes weten ze dat ook mensen doodgaan. Alhoewel kinderen de neiging hebben de dood te beschouwen als iets wat straks weer over zal zijn omdat je immers in een spel dood kunt zijn en dan weer levend, zijn ze wel bang om het verlaten dat dood met zich meebrengt. Zij zijn bang dat ook andere mensen die zij liefhebben dood zullen gaan of misschien wel zij zelf.

Ik herinner me onze zoon. Hij was vier jaar en zat in de kleuterklas. Opeens weigerde hij alles wat hij hoorde te doen. Hij wilde niet eten, hij wilde niet praten, hij wilde niet bouwen. Hij wilde niet naar de WC en wilde met een luier om naar school. Wij als ouders begrepen hem niet en juffie ook niet. Tot we ontdekten dat ons kind op zijn eigen wijze reageerde op de zorgen van z’n ouders over de beide opa’s. De ene opa werd na een zorgelijke periode geopereerd. De andere opa maakte een lange lijdensweg mee voordat hij kon sterven. Bij iedere telefoon voelde het kind de spanning: “Is het nu afgelopen?” En dan op een dag geeft mijn zoon zelf aan, dat hij niet groot wenst te worden. De beide opa’s zijn groot. Groot worden is geen aanlokkelijke beeld. Dus koos hij voor klein blijven: hij at weinig. Aanmoedigingen van: “Als je alles op eet word je groot en sterk” of een compliment “wat ben jij een grote jongen” werkten averechts en onze zoon droeg op school een luier. Toen de ene opa stralend uit het ziekenhuis kwam, en de andere opa inderdaad overleed, toen was het voor ons gemakkelijker om te praten. Opa’s lijden was voorbij. Onze angsten en zorgen waren ook voorbij. Opa was er niet meer. Papa en mama waren er wel en hadden nu weer tijd voor hem. Twee uur nadat opa dood ging, zijn we met hem bij opa geweest. Met zijn armen geleund op het bed, heeft hij de dood in zich opgenomen. Hij voelde aan opa’s armen, zijn benen, zijn hoofd. Hij heeft daar beseft dat dood “weg” is: wij fluisterden en hij zei, dat we niet meer zachtjes hoefden te praten, omdat opa nu immers niks meer kon horen. Hij maakte die middag een cadeautje voor opa: een tekening met een tekst, omdat opa dat nu niet meer zou kunnen. Een half uur waren wij daar samen en praatten over alles wat voor hem belangrijk was. Hij wilde na een uurtje terug om nogmaals naar opa te kijken en bepaalde daarna, dat we morgen terug zouden komen bij opa. De kist van opa, het was zo duidelijk de volgende stap voor hem, voor ons. Alleen… de deksel ontbrak. Die had er bij moeten staan vond hij maar de meneer van het mortuarium zou zorgen dat hij er op kwam. Dat zijn we gaan vragen. Toen de kist de kerk binnenkwam, stelde hij tevreden vast dat er een deksel opzat. In die sfeer hebben we opa begraven: kijken, heel goed kijken naar wat er gebeurde zonder taboes. Voor het eerste was “dood” tastbaar geworden. Het had hem geen angst ingeboezemd. Een maand later hoorden we hem zeggen dat hij

vrachtwagenchauffeur wilde worden, al voegde hij er wel aan toe: “Ik word vrachtwagenchauffeur met een luier om.” Dat vonden we goed. Mijn man en ik keken elkaar aan, er was met hem wat gebeurd: groot worden was voor hem niet zo beangstigend meer. Een half jaar later praatte hij over wat hij wilde worden, at hij volgens zijn zeggen vlees, omdat je daar zo “sterk” van wordt en verheugde hij zich op de klas van de andere juffie: “Want daar zitten alleen grote kinderen.’’ Zijn voornemen toen was om na de grote vakantie zonder luier naar school te gaan. Ik wist van toen af dat ik mijn kinderen niet wilde weghouden van ook dit aspect van het leven. Ik wil met een kind praten over de dood. Ergens over praten maakt altijd minder bang. Dus praten ook als het kinderen verdrietig maakt. Meisje Bloem heeft de dood van haar opa verwerkt. Ze reflecteert op de dood. Maar Bloem, wat is dat dan dood? Meisje Bloem denkt na over dood. Meisje Bloem zegt: ‘Dood is, als je niet meer kunt denken en niet meer kunt voelen en je wilt niks. Het is helemaal stil van binnen, maar dat weet je niet omdat je niet meer kunt denken. Je bent er niet meer als je dood bent.’ Meisje Bloem zegt: ‘Mijn opa is dood. Stil is het zonder hem, maar dat weet hij niet. Ik weet het, maar dat komt omdat ik levend ben (6. De dooie muis).’

Previous articleBloemetje 16. Rebellen en DwarsdenkersNext article Recensie Kinderfilosofie:

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland