Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
April 30, 2020 by admin33

Bloemetje 20. Zinvol leren

Bloemetje 20. Zinvol leren
April 30, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten.

Boven in het huis van Meisje Bloem is een zolder. Daar gaat ze graag naar toe. De zolder is een inspiratiebron voor Meisje Bloem. De lezer zit op de zolder bij haar, als hij het prentenboek leest en bekijkt. De spullen op die zolder vertegenwoordigen de wereld van gister waarop wij mensen van nu voortbouwen. Meisje Bloem zegt: ‘De spullen op de zolder vertellen hun verhaal aan mij’ (2. De dozen). De interesse van Meisje Bloem wordt gevoed door de spullen die haar ouders en voorouders hebben bewaard, waarvan zij leert. Meisje Bloem ontdekt die wereld. En dat vindt ze leuk. Heel leuk! Vanuit mijn eigen jeugd weet ik dat de beste omgevingen voor ons kinderen om onze nieuwsgierigheid te voeden de plekken waren waar het rommelig was en nog niet gestructureerd. De onopgeruimde zolder; het donkere rommelschuurtje, de plek achter in de tuin waar de natuur nog wild groeide en de dingen die nog niet bedoeld waren om mee te spelen. Oude dingen vooral die een eigen geur hadden, zoals een oud fluwelen gordijn waar je een theater mee kon maken; met afgedankte kleding werden we koning; een zinken teil werd een boot. Eigenlijk zijn scholen met materialen die specifiek voor het leren zijn gemaakt in strijd met mijn ervaring.

De Amerikaanse psycholoog Carl Rogers in zijn boek Leren in Vrijheid deelt leren in in twee manieren: ‘zinloos’ leren en ‘zinvol’ leren¹. Bij zinloos leren is alleen mijn verstand betrokken: het is het echte ‘hoofdleren’; mijn persoonlijk gevoel of mijn persoonlijke betekenis spelen er niet in mee. Anders is dat bij zinvol leren; betekenisvol, ervarend leren. Rogers geeft een voorbeeld: “Het kind dat met moeite (lees: alleen met zijn hoofd!) heeft leren lezen, raakt op een dag geboeid door een gedrukt verhaal, grappig of spannend en het beseft (lees: voelt met zijn héle lijf) opeens dat woorden kunnen toveren, dat ze hem uittillen boven zichzelf naar een andere wereld. Nu heeft hij ‘werkelijk’ lezen geleerd. Lezen is een feest geworden.”
De elementen die bij betekenisvol of ervarend leren te pas komen, noemt Rogers in zijn boek. Hij zegt dat mijn héle persoon, zowel mijn gevoel als mijn denken en mijn wil in het leergebeuren aanwezig moet zijn. Hij zegt dat het gevoel van ontdekking en begrijpen uit mijzelf moeten komen. Hij zegt dat wat ik leer in mij doordringt, dat wil zeggen dat het gedrag van mij beïnvloed wordt, dus er anders door wordt. Rogers zegt bovendien dat alleen ik die leert, weet of de leerstof aan mijn behoefte voldoet; de evaluatie berust bij mij die leert, dus in het kort gezegd: ik leer pas goed, als de leerstof zinvol is voor mij en wat zinvol is voor mij bepaal ik zélf. De ontdekkingstocht van Meisje Bloem in het prentenboek loopt via deze lijn: ze ontdekt een wereld die haar boeit met spullen die op zolder zijn bewaard. Ze kijkt, ze denkt, ze voelt en dan begint ze te begrijpen wat zij hebben wil. Zo begint zij te begrijpen wie zij zélf is. En dat werkt, blijkt in het laatste verhaaltje van het boek. Aan het eind van het prentenboek is voor haar op zolder niks meer te vinden; zij heeft alles op zolder gezien. Dan lijkt ze uitgeleerd. Ze huilt. Ben je verdrietig, Bloem?  ‘Ja’, zegt Meisje Bloem, ‘ik heb niks om te spelen.’ De dozen die er staan heeft ze allemaal gezien. Is er nog een doos Bloem, is er nog iets waar je mee kunt spelen? Meisje Bloem schudt haar hoofd. ‘Ik heb alles gezien’, zegt ze. Als je niks hebt te spelen, Bloem, heb je toch nog om te spelen jouw zelf. Meisje Bloem kijkt in de verte, omdat ze denkt. ‘Dat is waar’, zegt ze, ‘je hebt altijd jouw zelf om te spelen.’(52. Jouw zelf.) Had zij eerst een trigger van buiten nodig om te spelen, nu borrelt op dat ze zélf iets kan bedenken. Ze strekt haar armen, ze buigt haar knieën, ze duwt haar voeten omhoog. Dan springt Meisje Bloem. Ze zweeft door de lucht. ‘Nu speel ik dat ik een vogel ben’, zegt ze, ‘’die heet Bloem.’ Ze zegt: ’Zo kan ik het doen!’ (52. Jouw zelf.) Ze heeft zelf een spel bedacht met niets. Meisje Bloem ontdekt dat ze op haar ideeën, haar eigen kracht kan vertrouwen. Dat doet zinvol leren, in tegenstelling tot zinloos leren dat van Meisje Bloem een papegaai maakt die nazegt wat zijn leermeesters hem voorhouden; zinvol leren maakt van iemand een autonoom mens, een onafhankelijk mens, die leeft vanuit zijn eigen kracht.

¹ Rogers, Carl (1969) Leren in vrijheid, uitgave De Toorts, Haarlem. Carl Rogers bepleit zijn stelling, dat de mens in zichzelf de mogelijkheid heeft om zichzelf te begrijpen en te corrigeren, dus de mogelijkheid heeft om te leren vanuit zichzelf.

 

Previous articleBloemetje 19: TranenNext article Bloemetje 21. Met plaatjes leren

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland