Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
October 15, 2020 by admin33

Bloemetje 32. Actief luisteren  

Bloemetje 32. Actief luisteren  
October 15, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten.

Meisje Bloem is op zolder. Beneden roept haar moeder dat meneer en mevrouw Jansen gekomen zijn en dat Meisje Bloem hen moet komen begroeten. Meisje Bloem zegt: ‘Ik ga niet naar beneden.’ Meisje Bloem haalt haar neus op. Meisje Bloem zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen praten alleen met mijn vader en mijn moeder.’ Ze zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit hoe ik heet. Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit wat ik leuk vind. Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit wat ik denk.’ Meisje Bloem zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen denken dat ik een stoel ben. Met een stoel hoef je niet te praten’ (37. Een stoel). Deze scene uit het prentenboek is een aanklacht van een kind naar een volwassene: “Ze praten niet met me, ze luisteren niet.” Dodelijk is dat voor een kind. Ik proef in de houding van meneer en mevrouw Jansen de neerbuigende houding van ‘het is maar een kind, een kind kan nog niks’ en de norm ‘als de volwassenen praten moet een kind zwijgen’ en een cultuur waarin een kind moet aannemen dat ‘het is zoals het is’. Weten meneer en mevrouw Jansen wat ze aanrichten?

Nog nooit zag ik het niet luisteren naar kinderen en het vanzelfsprekende en het effect ervan navranter beschreven dan in het Boekenweekgeschenk van 2008: De Pianoman van Bernlef (1). Bernlef werd getrokken door het waargebeurde verhaal van een man die aanspoelde op het strand bij Sheerness (Engeland). De man praatte niet en kon alleen piano spelen. Bernlef kiest voor zijn verhaal als personage de jonge Thomas Boender, die in een zeer zwijgzame familie opgroeit waardoor hij pas op zijn vierde gaat spreken. Thomas Boender is de enige zoon van Jelle en Tsjitske Boender. De familie zit aan tafel als het verhaal begint. Er wordt gegeten. Thomas zit in zijn kinderstoel tegenover zijn ouders. Bernlef schrijft: “Jelle en Tsjitske keken over het kind heen naar de weilanden. Hier en daar liep een koe, twee of drie schapen, die zich grazend traag in al dat groen voortbewogen. In de verte stak de torenspits van het naburige dorp de lucht in, waarin heel hoog een reeks schapenwolkjes dreef. Ze namen van dit alles geen notitie, hun omgeving was voor hen vanzelfsprekend, op het onzichtbare af.”  Ze nemen van hun kind geen notitie, Thomas is voor hen als het ware onzichtbaar. Het is vanzelfsprekend dat hij er is. Er is geen reden om met hem te praten. De eerste drie jaar van zijn leven sprak Thomas Boender geen woord. Op zijn vierde zei Thomas op een avond: ‘Honger, Koek.’ Na die twee woorden volgt de reactie daarop van zijn ouders. “ ‘Heb jij hem dat aangeleerd?’ Er klonk achterdocht in Jelles stem. Tsjitske schudde haar hoofd. ‘Dan moet hij het zichzelf hebben aangeleerd.’ ” De schrijver zegt: “En zo begonnen ze tegen Thomas te praten. Eerder waren ze niet op het idee gekomen. Je praatte niet tegen een koe, een geit of een kip. Vandaar. Zodoende dus.” Je praat niet tegen een kind vinden Jelle en Tsjitske, je praat niet tegen een kind vinden meneer en mevrouw Jansen; je luistert niet naar kinderen. Er zijn veel Jelles en Tsjitskes en meneer en mevrouw Jansens op de wereld.

Luister ik naar mijn kinderen? Ik luister gewoon naar mijn kinderen: ze willen iets drinken dan haal ik glas limonade. Als ze vertellen dat ze gevallen zijn dan plak ik een pleister. Maar luisteren en zeker actief luisteren, is wat anders, heb ik geleerd uit het boek Luisteren naar kinderen van de Amerikaanse psycholoog Thomas Gordon (1973). Actief luisteren is meer dan gewoon luisteren en verder niets zeggen. Bij actief luisteren probeer je voortdurend de gevoelens van je kind met je eigen woorden samen te vatten.
Ik moet om actief te kunnen luisteren bereid zijn de gevoelens en verlangens van mijn kind te begrijpen en te accepteren. En dat is knap lastig, want kinderen uiten hun gevoelens vaak niet direct. (Omdat ze zelf niet weten wat ze voelen of omdat ze het gevoel niet onder woorden kunnen brengen, of omdat ze hun gevoel niet durven uitspreken.) Zo kan mijn kind dat bang is in het donker dit als het ware verpakken door mij te vragen of het licht aan mag blijven. Door actief te luisteren, kom ik er achter dat mijn kind bang is voor het donker. Als mijn kind vraagt om een lichtje in de slaapkamer, reageer ik volgens Gordon goed als ik zeg: ‘Je bent bang om in donker te slapen.’ Dan heb ik uit de woorden van mijn kind het gevoel gehaald dat er achter zat en dat onder woorden gebracht. Ik oordeel niet. Ik zeg niet: ‘Er is toch niks om bang voor te zijn’. Ik geef geen advies, geen mening, geen oplossing. Ik breng alleen de gevoelens en verlangens van mijn kind onder woorden. Wat Thomas Gordon wil bereiken is dat ik de gevoelens en de verlangens van het kind herken en die aan mijn kind verduidelijk en zo mijn kind de kans te geven om zijn eigen probleem op te lossen, want dat sterkt het eigen bewustzijn.

Niet altijd vraagt een kind om actief luisteren. Soms wil het alleen maar iets weten. Niet altijd vinden kinderen het prettig om over hun gevoelens te praten. Soms hebben ze er geen tijd voor. Het kan ook zijn dat ze het te pijnlijk vinden over hun gevoelens te praten en dit laten merken door een andere kant uit te kijken of ongeduldig worden. Actief luisteren is in zo´n geval dan juist er verder niet op in gaan, zegt Thomas Gordon.                                  

  1. Bernlef (2008) De pianoman, uitgave Querido, Amsterdam, een uitgave van de stichting CPNB ter gelegenheid van de Boekenweek 2008.
  2. Gordon, Thomas (1973) Luisteren naar kinderen, uitgave Elsevier, Amsterdam/Brussel.

 

 

 

Previous articleBloemetje  31. GeschiedenislesNext article Bloemetje 33. De waarheid in pacht?

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland