Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
October 29, 2020 by admin33

Bloemetje 33. De waarheid in pacht?

Bloemetje 33. De waarheid in pacht?
October 29, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten.
Meisje Bloem kijkt in de spiegel. Ze ziet een “mooi” meisje. ‘Leuk ben ik’, zegt ze. Meisje Bloem praat tegen de spiegel. Ze zegt: ‘Jij bent een mooi meisje, Bloem, en je bent ook lief.’ Meisje Bloem denkt aan de buurman en tante Bet en de meester op school die zeggen dat Meisje Bloem pas lief is als Meisje Bloem doet wat zij zeggen. (18. De spiegel).
Ik wil het hebben over de meester van school, die meent dat hij de waarheid in pacht heeft. Ik heb het niet op de leerkrachten die dat denken en menen dat alleen hun normen gelden en die die tot regel maken. De universitaire basisschoolleraar studeert bijna af. Hogescholen waren tegen, maar hij kwam toch: de volledig universitaire pabo. De eerste studenten zijn nu klaar. Een van hen komt aan het woord in mijn avondkrant. Ze zegt:
“We hebben geleerd om heel kritisch naar onderwijs te kijken. Niet doen wat leuk is, maar wat bewezen effectief is om kinderen te laten leren. Ik denk dat ik binnen mijn team die kritische blik kan brengen.” (1) Ik gruw van deze bewering en heb een zwaar hoofd in het effect van de lessen van deze beginnende leerkracht; ik beklaag de leerlingen. Weet zij niet dat een mens alleen leert als iets leuk voor hem is?

Deze leraar vat haar taak op als: ik ben degene die alles weet, de leerlingen weten niks, ik moet hen leren; zonder mij geen kennis. Deze leraar geeft instructie. Het accent ligt in mijn denken over onderwijs niet op instructie maar op evocatie. Evocatief betekent: gevoelens wakker roepend bij degene die ik onderwijs. Ik probeer gevoelens en gedachten wakker te schudden, die als het ware liggen te slapen. Elk mens kan voelen, elk mens kan denken, maar soms slapen die gevoelens en die gedachten nog. Als die gedachten, die gevoelens wakker worden dan is mijn onderwijs geslaagd. Want een mens kan vervolgens zélf denken wat hij er van vindt, zelf besluiten welk gevoel hem raakt. Dat is anders met instructie geven, dan dicteer ik wat geleerd moet worden en hoe de leerstof moet worden uitgelegd. Lees: de leerling is niet vrij in zijn leren. Instructie betekent, dat ik wat ik goed vind, vertaal, zodat mijn mening begrijpelijk wordt voor de op dit terrein “niet deskundige” leerling. Ik leg zo goed mogelijk uit en de leerling (als hij goed “meedoet in de klas”) aanvaardt dat. Maar bedenk wel; ondanks de misschien goedbedoelde vertaling en de mogelijkheid van de leerling daarop zelf te reageren, is er sprake van een één richtingsverkeer: alleen ik, vertel wat ik belangrijk vind en zeg wat de ander er van dient op te steken, de leerling komt er niet aan te pas.
Proef uit mijn woordkeus dat mijn hart daar niet ligt. De langs deze lijn opgebouwde lesmethode is analoog aan de pedagogische methode van de ‘de mok en de kan’ (Mug en Jug), waarbij ik als onderwijzer de bron van kennis voorstel de onkundige leerling volschenk en de leerling passief ontvangt. De woorden “volschenk” en “beperkt” hebben een negatieve smaak; proef aan mijn woordkeus: zo moet het niet. De antwoorden die de leerling ter beschikking staan zijn namelijk beperkt tot de informatie die ‘ik’ hem geef. Terwijl ik vind: de leerling heeft zelf een wereld te vertellen en hij zelf draagt kennis en een antwoord in zich. Daarom onderwijs ik liever door evocatie, en schep een klimaat waarin zelfontdekking en persoonlijke groei mogelijk zijn.

  1. Remie, Mirjam De universitaire basisschoolleraar studeert bijna af, NRC, dinsdag 4 augustus 2020.

 

 

Previous articleBloemetje 32. Actief luisteren  Next article Bloemetje 34. Veilig thuis.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland