Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
December 10, 2020 by admin33

Bloemetje 36: Aangeboren of aangeleerd?

Bloemetje 36: Aangeboren of aangeleerd?
December 10, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten.

We hebben het over Meisje Bloem, uit het gelijknamige prentenboek. Het is een meisje dat haar eigen weg gaat. Zelf zegt ze over die eigen weg: Eigen weg is als je wilt slapen met je hoofd op de plek van je voeten.’ Meisje Bloem zegt ‘Eigen weg is als je denkt: ik ben Bloem, zo wil ik het doen.’ (1. Meisje Bloem) Hoe weet Meisje Bloem wat ze wil doen. Is haar dat aangeboren of is haar dat aangeleerd? Aangeboren of aangeleerd? De discussie van wat aangeboren is en wat kan worden toegeschreven aan opvoeding herken ik als het ‘nature – nurture debat. De ene partij denkt dat alle mensen álle menselijke eigenschappen al in zich hebben als ze worden geboren; dat dat een gegeven is (nature). 

De andere partij denkt dat een kind als een onbeschreven blad op de wereld komt dat door de omgeving van het kind (lees: de ouders en opvoeders) moet worden ingevuld (nurture). Ik zie de mens als een verzameling menselijke eigenschappen die álle bij de geboorte in aanleg aanwezig zijn. Dat heeft tot gevolg dat er voor mij als ouder en opvoeder een meer bescheiden rol is weggelegd dan de nurture ouder/opvoeder denkt.  Ik als ouder en opvoeder kan slechts helpen bij de ontplooiing van wat mijn kind aan eigenschappen in zich draagt is mijn conclusie.

Zo heb ik dat bedacht: ieder (gezond) mens heeft alle menselijke eigenschappen in zich. Ieder mens heeft dus de potentie om te kunnen zitten, lopen, spreken, schaatsen, wielrennen en schaken, maar welke van die eigenschappen hij ontplooit, heeft te maken met zijn omgeving en in die zin ben ik als ouder en opvoeder belangrijk. Ik schep de omgeving waarin wat er zit in mijn kind zich kan ontplooien. ‘Toe maar’, zeg ik, ‘het is goed wat je doet’ of  ‘wat je ook doet, je bent lief’. En gebeurt het dan: wordt mijn kind zeker die goeie schaker? Nee. Want er is nog een factor die meespeelt. Niet iedereen die zijn eigenschappen ontplooit wordt wereldkampioen schaken, leert mijn ervaring. Met andere woorden, ook degene die een bepaalde eigenschap bewust ontplooit, doen dit niet met hetzelfde resultaat. De mate waarin een mens zijn eigenschappen ontplooit, heeft te maken met capaciteit.

Verder met mijn redenatie: ieder mens bezit zijn eigen capaciteit, groot, middelmatig, klein. Capaciteit is aangeboren. Capaciteit wordt geërfd van ouders en grootouders. Capaciteit is een vaststaand gegeven. Capaciteit kan gedurende het leven niet groter of kleiner worden. Onder capaciteit versta ik het vermogen van de mens om zijn eigenschappen in een tevoren (in aanleg) bepaalde mate te ontplooien. Ieder heeft een capaciteit die kenmerkend is voor zijn persoon.

Mijn uitgangspunt is dat eigenschappen in ieder mens dezelfde zijn en dat de capaciteit per mens verschilt en aanwezig is bij de geboorte. Dat heeft tot gevolg dat er voor ouders en opvoeders een meer bescheiden rol is weggelegd dan menigeen denkt. Ouders en opvoeders kunnen slechts helpen bij de ontplooiing van wat het kind aan capaciteit in zich draagt. Zij kunnen er alleen aan werken dat eruit komt wat er van nature inzit. (Daarom is iets aanleren alleen mogelijk op de natuurlijke maat van het kind.) Het kind kan zijn eigenschappen en capaciteit alleen oefenen en wat het al in zich draagt proberen waar te maken. Ik zie dit proces in de natuur terug. In de natuur is het samengaan van eigenschappen, persoonlijke capaciteit en de ontplooiing goed te zien: een berkenboom blijft altijd een berkenboom en uit zijn zaadjes komen alleen berkenbomen voort en geen beuken of eiken. Dat wil zeggen dat de eigenschappen van de berk al in aanleg aanwezig zijn en nooit zullen veranderen. Wat wel aan verandering onderhevig is, is de ontplooiing van de capaciteit, dat wil zeggen de mate waarin de berk zal groeien. Wanneer een jonge berk geplant wordt in de schaduw van een oude beuk met een brede kruin die geen zon doorlaat, zal de berk wegkwijnen en spoedig sterven. Hij wordt in zijn ontwikkeling geremd door zijn leefomgeving. Was dezelfde berk geplant in het open veld en in goede grond, dan had hij zich kunnen ontplooien. Het prentenboek Meisje Bloem  toont een meisje met een grote capaciteit, die optimaal ontplooid wordt door de ruimte die ze van haar ouders krijgt om op de zolder te spelen en de liefde van haar opa en oma. De rol van de mensen in haar omgeving mag dan bescheiden zijn want zij kunnen haar niet “maken”, maar ze zijn van doorslaggevend belang: dankzij de mensen in haar omgeving, door de goede voorwaarden die zij scheppen, is Bloem aan het ontluiken tot een mooie bloem. Meisje Bloem dat alles uit haar leven wil halen, zal haar eigenschappen ten volle ontplooien en haar capaciteit volledig benutten omdat ze van haar ouders en grootouders de ruimte krijgt om dat te doen.

 

Previous articleBloemetje 35: Pot met WijsheidNext article Bloemetje 37. Gezellige decembermaand

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland