Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
February 3, 2021 by admin33

Bloemetje 40. Een “grap”

Bloemetje 40. Een “grap”
February 3, 2021 by admin33

Door Clémence Leijten 

In een doos zit een rood balletje aan een touwtje. Meisje Bloem ziet dat het een fopneus is, een neus met een grapje en dat doet haar herinneren aan haar oom. Meisje Bloem zegt: ‘Gister kwam oom Ben. Oom Ben maakt altijd grapjes.’  ‘Oom Ben zegt altijd: “Ik haal je neus eraf” en dan doet hij het stukje van mijn neus tussen zijn vingers. Oom Ben denkt dan dat ik dat geloof  maar ik zie dat het zijn duim is.’ Meisje Bloem zegt: ‘Oom Ben moet dan heel erg lachen. Ik niet. Dan wordt oom Ben boos op mij, omdat ik niet lach.’ Oma Ben weet zelf niet dat hij niet grappig is. Meisje Bloem vertelt hem dat. Meisje Bloem zegt tegen oom Ben: ‘U bent niet grappig.’ Oom Ben zegt: ‘En jij bent eigenwijs.’ En dat zegt hij niet vriendelijk (17.De fopneus). Oom Ben vindt het op zijn zachts gezegd ‘niet prettig’ door  Meisje Bloem terecht te worden gewezen. Ik ken dat gevoel: ik heb mijn uiterste best gedaan een leuk feestje te bouwen en mijn kinderen zeggen dat ze het saai vinden en liever televisie willen kijken.
Dat is slikken. Het prentenboek beoogt te zeggen: Meisje Bloem is een eigen persoonlijkheid met een eigen mening, dat recht heeft op haar eigen plaats, een eigen taak, een eigen verantwoordelijkheid, met haar eigen wil en haar eigen verlangens. Elk kind is een Meisje Bloem.

Er is een wetenschapper die dat op papier heeft gezet. Zijn naam is Thomas Gordon (1) Als je dat weet, dat je kind iemand is en je kunt naar hem luisteren, dan kun je ook waarnemen, dat jouw kind zelf oplossingen zoekt voor zijn problemen en dat hij dat beter doet, als wij hem als groot mens duidelijk weten te maken dat jij daar alle vertrouwen in hebt. Een prachtige stelling!  Gordon wil volwassenen leren, hoe zij moeten luisteren naar kinderen en hoe zij hun kinderen dat vertrouwen kunnen geven. Niet iedereen is daar meteen toe in staat, begrijpt hij. Daarop zegt Gordon: als een gedrag van een kind voor een volwassene een probleem is, als hij moeite heeft met accepteren, dan zou hij volgens hem eens kunnen proberen het kind zoveel mogelijk zijn eigen gang te laten gaan. (Je grijpt natuurlijk direct in als een kind zijn vingers in het stopcontact dreigt te steken. Er zijn echter situaties waarin men het kind niet hoeft te behoeden voor de gevolgen en waarin het zelfs verstandiger is de dingen op hun beloop te laten, als men tenminste wil dat een kind verantwoordelijkheid leert aanvaarden voor zijn doen en laten.)

Deze Gordon methode is succesvol alleen, als ik werkelijk ánders naar mijn kind wil kijken en in staat ben me te realiseren dat het gaat om wat mijn kind denkt en voelt, ook al worden bij mij andere gedachten en gevoelens opgewekt. Bovendien denk ik, dat je ook wat jij als groot mens dacht, kunt bevragen. Bijvoorbeeld Oom Ben had zichzelf de vraag kunnen stellen: was het wel grappig wat ik deed? Ik op mijn beurt had mezelf de vraag kunnen stellen of de kinderen wel behoefte hadden aan een feestje. Of oom Ben zou, wat filosofischer nog, kunnen bedenken: wat is eigenlijk de definitie van een grap en dekt mijn grap de definitie?

Wat is een grap? We vragen het aan Meisje Bloem. Meisje Bloem zegt: ‘Een grap is wat iemand leuk vindt. Oom Ben vindt zijn grap leuk. Ik vind zijn grap niet leuk. Dus de grap van oom Ben is leuk voor hem, maar niet voor mij.’  Meisje Bloem zegt: ‘Of een grap leuk is, bedenk je zelf. (17.De fopneus). Als oom Ben nu weet, dat zijn nichtje zijn grap niet waardeert, kan hij zeggen tegen zichzelf: ‘Ik moet die grap in het vervolg laten.’ Dat is wat Thomas Gordon van ons vraagt.

  1. Gordon, Thomas (1973) Luisteren naar kinderen, uitgave Elsevier, Amsterdam/Brussel.
Previous articleBloemetje 39. ZelfvertrouwenNext article Bloemetje 41. Minder is meer

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland