Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
April 14, 2021 by admin33

Bloemetje 45. Voorlezen

Bloemetje 45. Voorlezen
April 14, 2021 by admin33

Door: Joris Leijten
Prentenboek Meisje Bloem is uitermate geschikt om voor te lezen.
Het kan ook zelfstandig gelezen worden door kinderen, maar de zinnen zijn relatief lang en dan kost dat hen misschien nog veel moeite en snappen ze nog niet zo goed wat ze lezen. De tekst van het prentenboek is niet gekeurd door de Citogroep maar ik denk dat het lees-en begripsniveau minimaal AVI 5– CLIB 5 is. Dat betekent dat het prentenboek zelfstandig gelezen kan worden door kinderen pas in groep 5.
De nieuwe leesboekjes in de serie Vrolijk leren: “De marskramer” en
“Een winkeltje op mijn rug” van Joleijt zijn wél getest en makkelijker zelfstandig door kinderen te lezen, op niveau AVI M4 –CLIB 4. Deze boekjes kunnen al gelezen worden in groep 4. Het AVI niveau geeft het technisch leesniveau van een tekst aan. Hoe goed kan een kind de woorden in een tekst lezen. Het CLIB niveau geeft het begrijpend leesniveau aan. Hoe goed begrijpt een kind waar de tekst over gaat

Bij het voorlezen kan de voorlezer kiezen welk verhaaltje hij voorleest. Door intonatie, rustpauzes en lichaamstaal kan hij accenten toevoegen in wat hij voorleest. Door het gezamenlijk bekijken van de plaatjes wordt de overdracht van de inhoud makkelijker doordat de kinderen ook ’zien’ wat zij horen. Voor beiden, voor de voorlezer en de luisterende kinderen, kan het voorlezen nog leuker worden als de voorlezer tijdens het lezen in gesprek gaat met de kinderen. Niet alleen met feitelijke vragen over “Hoeveel boeken zie jij op de stapel bij Meisje Bloem?“ Of ‘Welke kleur jurk, denk jij dat Meisje Bloem aan heeft?’. Maar meer met persoonlijke mijmeringen.
Bijvoorbeeld bij verhaaltje 35 .“De zaklamp” uit het prentenboek over donker: Het wordt al donker op zolder. De voorlezer mijmert: ‘Ik vind donker altijd een beetje eng. BRRRR (rilt).’’ Meisje Bloem heeft een zaklamp want ze kan de zolder anders niet zien. Ik hoor kraken, Bloem, wat kan dat zijn? Meisje Bloem zegt: ‘Ik hoor het ook, er is iemand. Meisje Bloem roept: ‘Is daar iemand?’ Er komt geen antwoord. En toch… ? Meisje Bloem ziet dat er iets beweegt. Nu weet ze het echt. ‘Het is een spook’, zegt ze bang. Meisje Bloem rilt. Meisje Bloem roept: ‘Als je een spook bent, dan moet je hier weggaan; als je geen spook bent, dan mag je blijven.’
De voorlezer mijmert: ‘Ik denk niet dat spoken bestaan, maar ik ben altijd bang dat ik over iets struikel als het donker is.’

Meisje Bloem zit heel stil te wachten op wat er zal gebeuren. ……En dan opeens hoort ze ‘miauw’. Het is een poes, Bloem. Meisje Bloem zegt met een blije zucht: ‘Ja, het is een poes. Het is Pien, de poes van de buren.’ Voorlezer vraagt vervolgens: ‘Waar zitten volgens jou wel spoken?’ Mogelijk antwoordt van een kind is’: ‘Bij mij onder het bed zit een “spook. ‘ Hierop kan de voorlezer op reageren met: ‘Zullen we eens samen kijken onder je bed…
‘Ik vind Meisje Bloem dapper?’ Zegt een ander kind ‘Ik zou naar beneden gegaan zijn, hoor?’. Eén van de kinderen vindt dat misschien ook en vult het aan. Hiermee onderzoeken de voorlezer en de kinderen wat ze vinden van het onderwerp en het verhaal. Tevens kan de voorlezer ontdekken hoe de kinderen over een bepaald onderwerp denken en kunnen zij mogelijk iets toelichten of extra uitleggen. Als je dit als voorlezer altijd doet dan raken de kinderen gewend aan deze manier van denken en komt er vanzelf een gesprek op gang. Je hoeft dus geen heel veel vragen op de kinderen af te vuren. Het is hardop mijmeren van jou, hetgeen de kinderen uitnodigt hun gedachten te vertellen, geholpen wellicht door suggesties in het bijbehorende lesboek. Ook kunnen kinderen reageren op elkaars reacties en aanvullend discussiëren. Alle antwoorden van de kinderen zijn goed, omdat zij dat vinden. Het is hun wereld en ervaring. Het moet wel veilig zijn om antwoorden aan de voorlezer te durven geven en in gesprek te gaan met de andere luisteraars. Men moet elkaar laten uitpraten bijvoorbeeld.

Kinderen hebben net als Meisje Bloem een ruime fantasie en kunnen heel breed associëren breder dan misschien de voorlezer ooit gedacht heeft.
Dit maakt het voor de voorlezer leuker en leerzaam.
Naar eigen inzicht kan de voorlezer zijn mening aanscherpen door het verhaal iets meer aan te zetten of ‘advocaat van de duivel’ te spelen door te zeggen dat hij toch, wel soms een beetje in spoken gelooft. Deze manier van voorlezen heet: “interactief voorlezen”. Wie interactief voorleest beperkt zich niet tot het lezen van de letterlijke tekst in een boek maar gaat daarover gelijktijdig met de kinderen in gesprek. Inter-actief betekent ‘een actie’ tussen de voorlezer en zijn publiek.

Voor degene die het moeilijk vindt om mijmer-onderwerpen uit het verhaaltje te halen, hebben we een lesboek gemaakt. “De gedachten van Meisje Bloem”. Met daarin steeds één onderwerp per verhaal en de mogelijke aanknopingspunten voor de voorlezer en vragen die hij kan stellen aan de kinderen.” Bijvoorbeeld bij het verhaal van de zaklamp met het onderwerp: “Spoken zien”, zijn de mijmervragen: zijn de spoken echt? Of denk je dat ze er zijn? Als je denkt dat ze er zijn, kun je ook denken dat ze er niet meer zijn. Dan is het spook opgelost. Meisje Bloem ziet in het verhaal dat het spook de poes is van de buren. Meisje Bloem ontdekt dat een spook niet een spook hoeft te blijven. Die conclusie kun je met zijn allen beleven als je interactief leest en er je voordeel mee doen.

 

Previous articleBloemetje 44: Oriëntatie op jezelf en de wereld.Next article winkel

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland