Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
October 24, 2019 by admin33

Bloemetje 6. Vragen en antwoorden.

Bloemetje 6. Vragen en antwoorden.
October 24, 2019 by admin33

Door: Joris Leijten

Ik krijg soms opmerkingen over de vragen die Meisje Bloem aan zichzelf stelt in het prentenboek Meisje Bloem. Sommige lezers vinden die vragen soms te moeilijk voor een meisje als Bloem.

Kinderen hebben vragen. Rondom hun 4e jaar zitten kinderen in de zogenaamde ‘waaromfase’. Kinderen vragen ouders en andere ouderen de oren van het hoofd over waarom iets gebeurt. Ze zijn zich aan het ontwikkelen en willen graag weten waarom iets is. Ze zijn zich ervan bewust dat ze door middel van vragen hierop antwoorden kunnen krijgen. Ouders proberen op een zo kindvriendelijke manier antwoord te geven op deze vragen.

In de volgende fase beginnen kinderen op school met leren en krijgen ze veel mee van wat er verteld wordt door leraren en ouders. Het opzoeken in boeken is nog veel te ingewikkeld maar het stellen van vragen kan nog altijd. Het vragen wordt in het onderwijs meer gestructureerd en enigszins ingeperkt. Vragen willen stellen blijft een behoefte. Ze ontdekken dat ze de antwoorden zelf ook kunnen vinden door middel van spelen. Zowel met elkaar als alleen. Zo ontstaat er een kinderlogica, die origineel is en vrij is van aanname. Toen Meisje Bloem een dooie muis vond, kreeg zij de vraag: “Wat is dat dan, dood?” Meisje Bloem antwoordt: “ Het is helemaal stil van binnen , maar dat weet je niet omdat je niet meer kunt denken.”(6. De dooie muis)

Meisje Bloem zit in deze fase en stelt vragen aan zichzelf op de voor haar veilige zolder. Ze vindt voorwerpen en stelt zichzelf vragen over wat zij vroeger zijn geweest. Ze kiest heel bewust voorwerpen die haar aanspreken of die zij nodig heeft op haar zolder. Ik zie een patroon in de keuzes van de voorwerpen. Meisje Bloem is zich van dit patroon niet bewust. In haar spel gaat ze deze keuzes verder uitzoeken en ontdekt hierbij antwoorden die haar verder helpen in de ontwikkeling. Zo vindt Meisje Bloem een zakdoek, waarachter zij zich verschuilt, omdat zij boos is. In haar gedachte ziet Meisje Bloem Lara staan.   Ze heeft ruzie met Lara, die noemt haar “frikandel” en Meisje Bloem antwoordt “Jij bent en soepkip” Dan schieten zij beide in de lach en is de ruzie voorbij . Dit is voor Meisje Bloem een leermoment (40. De Zakdoek)

Zo wordt de ruzie met haar klasgenootje Lara al uitgesproken met grappen in het spel van Meisje Bloem op de zolder.      Kinderen bezitten een logica waarmee zij op vragen die volwassen en ingewikkeld vinden, een eigen antwoord hebben.

(24-10-2019)

Previous articleBloemetje 5. RuzieNext article Bloemetje 7. “Meisje Bloem”: een drieluik

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland