Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
November 6, 2019 by admin33

Bloemetje 7. “Meisje Bloem”: een drieluik

Bloemetje 7. “Meisje Bloem”: een drieluik
November 6, 2019 by admin33

Door: Joris Leijten

Sinds de publicatie van het prentenboek “Meisje Bloem” hebben wij veel enthousiaste reacties ontvangen, niet alleen van jonge lezers (de doelgroep) maar ook van volwassenen. Dit leidde ons tot de vraag; wat is de sleutel van dit succes?

“Meisje Bloem” is een totaalproject met naast het prentenboek ook een lesboek, poppenvoorstelling, website en Facebookpagina allemaal over hetzelfde meisje met haar filosofische zoektocht en vragen.

Over het prentenboek, dat de basis is van dit project, is goed nagedacht zowel qua inhoud als vormgeving. 

Ieder van de 52 korte verhalen heeft een zelfde opbouw van maar één pagina, circa 225 woorden. Dit geeft herkenning en rust in het lezen.

Ieder verhaal is een drieluik: 

‘Er hangt een pak van bruin papier aan een spijker. Wat zou erin zitten, Bloem? Meisje Bloem pulkt aan het papier en gluurt naar binnen. ‘Het zijn bloemen in een bos’, zegt ze, ’bruine bloemen.’

 

  • In de tweede alinea overdenkt zij het voorwerp: Wat is het? Wat heeft het meegemaakt?  Dan maakt ze het een onderdeel van haar spel. 

‘Meisje Bloem kijkt naar de bos bloemen. Er zit een lint omheen. Het is van een feest, denkt ze, van mensen die trouwden. Ze zegt: ‘Het is van een trouwfeest van lang geleden dat kun je zien, want anders hadden de bloemen nog een kleur gehad.’ Meisje Bloem zegt: ‘Het was een mooi feest, want anders hadden de mensen die bloemen niet bewaard.’ 

 

  • In de derde en vierde alinea trekt ze een conclusie en wordt de vraag gesteld “wat is dat dan ….. ?” Het is een filosofische vraag waar ze zelf een ludiek antwoord op geeft, waar ze mee verder kan.

‘Meisje Bloem haalt de bos uit het papier. De blaadjes van de bloemen vallen allemaal naar beneden. ‘Zonde’, zegt ze, ‘de blaadjes zijn er afgevallen.’ In haar hand heeft ze nog alleen de takken. Meisje Bloem zegt: ‘Jammer, nu is het verhaal verloren.’

 Maar Bloem, wat is dat dan, bewaard? Meisje Bloem denkt na over bewaard. Meisje Bloem zegt: ‘Bewaard is, dat je iets zo mooi vond, dat je het voor altijd wilde houden. Dat je het daarom op de zolder legde omdat je steeds weer wilde kijken. Als je kijkt, word je weer blij.’Meisje Bloem zegt: ‘Ik word niet blij van bruine bloemen, maar dat komt omdat ik niet weet, wat het voor mooie bloemen zijn geweest.’(23. De bos bloemen)

  

Als illustratie van elk verhaaltje is op de linker pagina naast het verhaal letterlijk een drieluik aan herkenbare tekeningen te zien. Ieder drieluik heeft dezelfde opbouw als het verhaal. De eerste tekening links is een beeld van de zoektocht van Meisje Bloem in de dozen op de zolder.  De middelste tekening geeft een beeld van het spel dat ze daarna speelt inclusief de ‘decorsetting’ van het spel van Meisje Bloem op de zolder. Deze is niet werkelijk op de zolder aanwezig maar in haar verbeelding. In de derde tekening trekt ze de conclusie en past ze die toe op een andere situatie in haar leven.

Net als in de drieluiken van bijvoorbeeld de Vlaamse primitieven zit er een verhaal in de tekeningen van het prentenboek. Bij de oude schilderijen is het vaak een verhaal uit de bijbel wat er niet vaak direct bij wordt geschreven. De drie panelen vormen samen een eenheid door vorm en beeld maar zijn ook drie losse schilderijen.

De tekeningen in “Meisje Bloem” zijn ook losse tekeningen maar vormen met elkaar iets extra’s als drieluik van het verhaal.

In elke tekening is duidelijk dat het verhaal zich afspeelt op een zolder door een suggestie van dakspanten, maar er staat niet meer op dan wat nodig is voor het verhaal.

Alle tekeningen zijn door auteur en tekenaar Clémence Leijten in zwart-wit getekend  op A4 formaat met zwarte inkt. 

Alle tekeningen per verhaal zijn direct na elkaar gemaakt om de sfeer vast te houden. Om het ‘spannender’ te maken zijn bij de vormgeving na het scannen de tekeningen uitgekaderd en afgestemd op het totaalbeeld en de onderlinge verhoudingen in de pagina van het boek. Het was een spannend proces om de tekeningen zó uit te kaderen dat ze niet alleen hun individuele kracht toonden, maar ook elkaar versterkten. Zij werden met elkaar een totaalbeeld, dat meer is dan de som der delen.

 

“Meisje Bloem” is het derde deel in de serie “Een leukere wereld”. De twee eerdere boeken zijn “Madame Poubelle” (2016)  en “Meneer Boek” (2018), eveneens getekend en verteld door Clémence Leijten en uitgegeven door Joleijt.

Previous articleBloemetje 6. Vragen en antwoorden.Next article Bloemetje 8. Sinterklaas

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland