Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
June 15, 2022 by admin33

Bloemetje 75. Het vingertje

Bloemetje 75. Het vingertje
June 15, 2022 by admin33

Door Joris Leijten.
Joleijt educatieve producten wil met haar educatieve boeken graag dingen aanleren, ideeën meegeven. Maar we willen met onze boeken niet sturen; geen leefregel opleggen. Regelmatig betrappen Clémence Leijten en ik als auteurs ons erop dat we onze boodschap toch sturend verwoorden.
Anders gezegd: dat we naar de lezer wijzen met “het vingertje” in ons achterhoofd en dan stellen we bij. Want een mening opleggen willen we niet. Het “vingertje” komt van de uitdrukking: iemand op de vingers tikken; iemand terechtwijzen wegens een fout of overtreding. Een tik op de vingers is een straf voor kleine kinderen die iets doen wat niet mag. Vroeger deelden onderwijzers zulke tikken ook wel uit. Wij willen geen opvoeders zijn en niet doen als de onderwijzer van vroeger. Wij willen alleen denkstof aanreiken.

Het spreekwoord is “Hij voelde het vingertje”. Dat betekent: “hij begreep wat de bedoeling was.” (¹Onze Taal). Deze betekenis kun je positief en negatief uitleggen. Positief is het als de aangesproken persoon goed op de hoogte is en daarom goed functioneert. Maar vaak is de uitdrukking negatief bedoeld en wordt hij met ‘het vingertje’ aangesproken dat hij iets niet moet doen, zoals je de adem van de ander kunt voelen in je nek, of de ander meekijkt over je schouder. Dan wordt er gecontroleerd op wat goed is en wat fout. Door met de wijsvinger heen en weer te bewegen voor iemands gezicht, maak je duidelijk dat hij iets niet goed doet. Dat vingertje kan ook wijzen, dat betekent dat er geluisterd moet worden naar een boodschap die bindend wordt opgelegd. Het vingertje kan ook omhoog, gaan. Dat betekent: ‘luister’.

De lezer moet dit niet, maar moet dat en zál dat. Zo’n tekst is dan heel moralistisch en normstellend. We schrijven in al onze boeken en lesbrieven nooit dat iets moet. We geven al onze personages de ruimte om te vertellen wat zij vinden, maar zij mogen uitsluitend vertellen over wat zij denken en voelen; ze mogen niet directief hun mening opleggen aan de lezer. Meisje Bloem kiest een doos met een voorwerp daarin en vertelt wat zij van het voorwerp vindt en met welke situatie zij het voorwerp associeert, ter inspiratie.

Het is heel bijzonder dat Meisje Bloem wel eens heel directief is. In het verhaaltje 3.“De Kerststal” praat ze sturend tegen de kerstfiguren, de drie koningen en de herders. ‘Jullie moeten wel een cadeautje mee nemen’. Ook als ze lesgeeft aan de poppen voor het schoolbord is zij heel directief. Meisje Bloem kijkt naar de kinderen. ‘Ik ben de juffrouw’, zegt ze, ‘jullie moeten allemaal naar mij luisteren.’ Meisje Bloem pakt een krijtje. Meisje Bloem zegt tegen de kinderen: ‘Als je geen huis hebt, moet je een huis bouwen. Want als je geen huis hebt, heb je geen kamer om te slapen en geen keuken om te koken.’ Ze zegt: ‘En je hebt ook geen zolder om te spelen. (50. Schoolbord). Dat vergeven we haar, want hier is Meisje Bloem niet zichzelf, ze speelt een juffrouw, die zij associeert met die belerende toon. Op zich is het mijns inziens heel waar wat Meisje Bloem hier zegt over het bouwen van een huis en zullen veel mensen dat beamen, maar het laat geen ruimte aan de leerling die graag in een tent leeft of iemand die nooit kookt en dus geen keuken nodig heeft omdat hij zijn maaltijden haalt bij het afhaal restaurant. Anders is het als ze praat over de verblijfplaats van haar opa die dood is. Ze denkt dat hij in de hemel is. Maar Bloem wat is dan de hemel? Meisje Bloem denkt na over de hemel. Meisje Bloem zegt: ’De hemel is een huis voor dooie mensen. Het is een mooi huis en ze hebben het er goed en ze hebben nooit ruzie.’ Meisje Bloem zegt: ‘Mijn moeder zegt: “Ik weet niet of zo’n huis wel bestaat.” Maar ik vind het een goed idee, dan kan ik mijn opa tenminste ergens vinden.’( 8. Het trapje). In zo’n passage zit discussie.

We houden in onze lesboekmethode ervan om in (kring)gesprek te gaan met elkaar aan de hand van wat aanknopingspunten. Specifiek voor Meisje Bloem in: “De gedachten van Meisje Bloem” ¹ Ten eerste: Wat ontdekt Meisje Bloem in zichzelf? Ten tweede: Heb je wat Meisje Bloem heeft meegemaakt, zelf meegemaakt? De tweede vraag is dus een open vraag, die uitsluitend uitnodigend is, maar ook uitnodigend moet blijven. Alles wat de leerling zegt, is goed: het is zijn mening en zijn visie, die gerespecteerd dienen te worden. Het ontbreken van een zogenaamd juist antwoord voorkomt dat het gesprek een leeractiviteit wordt, die moet leiden naar die ene ‘goede’ uitkomst. De kinderen kunnen in dit gesprek in principe geen fouten maken. Het is de grondregel van filosoferen. De leerlingen bepalen met hun antwoorden dus de richting van de discussie die volgt. Ten derde geven we praktische suggesties om te beleven wat Meisje Bloem in zichzelf heeft ontdekt. De leerkracht kan alle thema’s die in het boek worden aangekaart, behandelen of kiezen voor enkele onderwerpen. Het gaat erom dat de leerkracht en de leerlingen zich verdiepen in een thema en betrekken op zichzelf.

Meisje Bloem inspireert mij om eens anders naar de wereld om mij heen te kijken. Misschien vind ik het leuk wat ze zegt? Misschien ben ik het niet met haar eens. Maar ik geef haar in ieder geval de ruimte om te denken en wijs niet met het vingertje; géén: ‘Bloem, dat moet je niet doen!’

1. “De gedachten van Meisje Bloem” (2019). Clémence Leijten, Joris Leijten (zie www.meisjebloem.nl)

 

Previous articleBloemetje 74  De duinen en de zee.Next article Bloemetje 76. De Bibelebonse berg

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland