Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
March 25, 2020 by admin33

Recensie Kinderfilosofie:

Recensie Kinderfilosofie:
March 25, 2020 by admin33

 

Het Centrum voor Kinderfilosofie heeft freelnance journaliste Else de Jonge gevraagd om en recensie te maken van het prentenboek  Meisje Bloem en lesboek en “De gedachten van Meisje Bloem” en gepubliceerd op Bron: http://kinderfilosofie.nl/recensie-meisje-bloem/

 

Recensie Meisje Bloem

OPRUIMEN IS SPULLEN NEERZETTEN ZOALS JE MOEDER DAT WIL

Door Else de Jonge

Een meisje moet van haar moeder haar kamer opruimen. Ze heeft daar weinig trek in en droomt van een prinsessenleven waarin lakeien haar sokken oprapen en bed opmaken. Ze besluit, geheel autonoom, haar kamer niet vandaag, maar morgen op te ruimen. De heldin van deze geschiedenis heet Bloem – hoewel, of dat haar naam is weten we niet zeker. Ze wordt zo genoemd omdat ze in de lente geboren is. In Meisje Bloem, een prenten- en verhalenboek leren we haar kennen in 52 verhaaltjes, elk fraai geïllustreerd met drie heldere zwart-wittekeningen. We volgen Bloem tijdens een speurtocht op zolder. Ze vindt daar spullen die haar ouders bewaard hebben – bestek, laarzen, een clownsneus, foto’s, een paraplu – en bedenkt daar van alles bij. Elk verhaaltje wordt afgesloten met een vraag aan Bloem, die daar haar eigen eigenzinnige antwoorden op geeft. Wat opruimen is? Spullen neerzetten zoals je moeder dat wil. En een postzegel? Dat is een treinkaartje voor een brief, om naar Nijmegen of Naarden af te reizen.

Bierkistje

Bij Meisje Bloem hoort een handig en overzichtelijk ‘lesboek met aanknopingspunten’, De gedachten van Meisje Bloem. In 52 hoofdstukjes die aansluiten bij de verhalen uit het basisboek geven de makers steeds drie stappen voor een kringgesprek over de betreffende verhalen. De eerste daarvan is een korte introductie, te verzorgen door de gespreksleider, van het thema (in het hierboven geschetste verhaaltje is dat ‘vasthouden aan wat jij goed vindt’). De tweede stap is een uitnodiging aan de deelnemers het thema op eigen ervaringen te betrekken en daarover te vertellen (‘wanneer hield jij vast aan wat je zelf goed vond en hoe werd daarop gereageerd?’). De derde stap is een activiteit: iets maken, samen iets bedenken, een spel doen of nog anders. Bij elk stappenplan worden eventuele ‘benodigdheden’ vermeld. Bij het kringgesprek over ‘vasthouden aan wat jij goedvindt’ bijvoorbeeld hoort een ‘bierkistje’. Wie wil mag erop gaan staan en vertellen ‘waarom hij geen plastic rietjes meer wil’ of geen ‘prikkende truien’ meer wenst te dragen.

Perspectivisme

De thema’s die met Meisje Bloem aan de orde komen – van ‘complimenten geven’ en ‘een slechte bui hebben’ tot ‘blij huilen’ en ‘de grappige kant van dingen zien’ – en de manier waarop ze in de handleiding worden uitgewerkt lijken vooral gericht op identiteitsontwikkeling: ontdekken wie je bent, vertrouwen op eigen emoties en gedachten, vaardigheden ontwikkelen die te verbaliseren en te delen met anderen. Daar is niks mee, integendeel, maar wie met kinderen wil filosoferen over maatschappelijke, politieke of hard core filosofische vraagstukken zal in de Meisje Bloem-boeken misschien minder van zijn gading vinden. Die gerichtheid op identiteitsontwikkeling is er mogelijk ook de reden van dat de makers in de inleiding van het handboek een gezichtspunt verdedigen wat ik maar even ‘perspectivisme’ zal noemen: het uitgangspunt dat we kinderen dienen te leren dat ‘mensen niet hetzelfde hoeven te denken’, dat ‘meningen naast elkaar kunnen bestaan’ en dat ‘iedereen zijn eigen waarden’ heeft. Dat klinkt sympathiek en is het waarschijnlijk ook, maar wat is er toch zo bezwaarlijk aan om kinderen – zeker de wat oudere uit de doelgroep – te leren dat kritiek een constructief element van een gesprek kan zijn, dat je jezelf en elkaar ermee kunt scherpen en vooruit kunt helpen, en dat ofschoon De Waarheid niet bestaat sommige gezichtspunten vooralsnog meer steun verdienen dan andere, simpelweg omdat er betere argumenten voor zijn? Het is een kritische overweging die ik heb bij een boek dat ik verder warm aanbeveel.

 

Clémence Leijten en Joris Leijten. Meisje Bloem en De gedachten van Meisje Bloem. Uitgeverij Joleijt, €19,90 per titel, te bestellen via de uitgever.

Previous articleBloemetje 17. Dood en OntijNext article Bloemetje 18. Actie

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland