Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
August 15, 2019 by admin33

Bloemetje 1. De ouders van Meisje Bloem.

Bloemetje 1. De ouders van Meisje Bloem.
August 15, 2019 by admin33

Door Clémence Leijten.

Op de zolder staat een trapje met drie treetjes. Meisje Bloem gaat naar boven en weer naar beneden. ‘Het is een trap naar de hemel’, zegt ze. Meisje Bloem zegt: ‘In de hemel zitten mensen die dood zijn gegaan. Buurman is doodgegaan en het zusje van Borre van school.’ Meisje Bloem weet wat dood is’. ‘Opa is dood.’ ‘Die woont nu ook in de hemel’, zegt ze. In het prentenboek Meisje Bloem staat een kind centraal, een meisje. Het valt op dat haar ouders haar toestaan op de zolder te spelen en dat ze mag kijken in hun spullen. Ze zeggen daarmee: ‘Toe maar: we vertrouwen je met de spullen die wij hebben bewaard.’ Wat Meisje Bloem dénkt is ook veilig bij haar ouders. Meisje Bloem denkt dat ze haar overleden opa kan vinden in een huis boven de wolken. Haar moeder weet niet of zo’n huis wel bestaat, maar zij verbiedt haar dochter die gedachte niet. Meisje Bloem stapt op het eerste treetje en dan op het tweede, dan op treetje drie. ‘Ik ga koffiedrinken bij mijn opa’, zegt ze. En in haar hand heeft ze een grote doos gebakjes (8. Het trapje). Mijn idee achter de persoon Meisje Bloem is: een kind is een eigen persoonlijkheid, dat recht heeft op zijn eigen plaats, zijn eigen taak, zijn eigen verantwoordelijkheid, met zijn eigen wil en zijn eigen verlangens.[i] Als je dat weet, dat een kind een individu op zich zelf is en je kunt naar hem luisteren, dan kun je ook waarnemen, dat een kind zelf oplossingen zoekt voor zijn problemen en dat hij dat beter doet, als jij hem als volwassene duidelijk weet te maken dat jij daar alle vertrouwen in hebt. De ouders van Meisje Bloem doen dat.

Dat je naar je kinderen kunt luisteren, is geen gemeengoed, stel ik spijtig vast. Nogal wat opvoeding is er alleen op gericht om aan de verlangens van de ouders te voldoen. Opletten, voorzichtig zijn, hard werken, vriendelijk en beleefd zijn – het zijn onderwerpen waarover je met elkaar van mening kunt verschillen. Als ik als ouder eenzijdig mijn denkbeelden opleg aan mijn kinderen, ga ik voorbij aan de verlangens en wensen van mijn kinderen. Mijn kinderen gaan dan twijfelen aan zichzelf. Mijn kinderen willen mij in principe niet voor het hoofd stoten maar zij hebben misschien wel een afwijkende mening. Als ze die mening doorzetten, word ik boos. Het resultaat kan zijn dat mijn kinderen negatief over zichzelf gaan denken en geloven dat zij de afkeuring van mij verdiend hebben. Ze krijgen dan het idee dat ze niet deugen, dat zij geen goed kind zijn als mij niet gehoorzamen. Dit geeft hen ten onrechte het gevoel dat zij alleen bestaansrecht hebben als zij gehoorzaam zijn en doen wat ik wil.
Het is eigen, weet ik als opvoeder, om het kind in een bepaalde richting te leiden en in ieder kind is, zoals gezegd, ook een fundamentele bereidheid om die richting te volgen. Vooral jonge kinderen geloven dat hun machtige ouders alles weten en de wijsheid in pacht hebben: wat mama of papa zegt, móét wel waar zijn. Vooral jonge kinderen zijn daardoor gemakkelijk te beïnvloeden weet ik; als de ouder zegt dat zijn kind stout is, wordt voor het kind die mening een onontkoombare waarheid. Toch, meen ik stellig, is de levensopdracht van ieder kind om in zijn gang naar volwassenheid zijn eigen identiteit te ontdekken en om te leren dat het eigen gevoel en denken dienen te prevaleren boven het denken en voelen van de mensen in zijn omgeving [ii]. Is dat mogelijk? Ja, een kind dient uit te groeien tot assertief mens is de boodschap van het prentenboek Meisje Bloem. Assertiviteit voor hem betekent vrij zijn, voor zichzelf opkomen, voor zijn eigen mening uitkomen, onafhankelijk zijn, zijn gevoelens durven uiten. Uitgangspunt hierbij is, dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag, dat hij zelf bepaalt, wat hij goed of slecht vindt en zich hierbij niet laat beïnvloeden door wat anderen van hem denken. Meisje Bloem doet dat. Meisje Bloem zegt: ‘Oom Ben zegt altijd: “Ik haal je neus eraf” en dan doet hij het stukje van mijn neus tussen zijn vingers. Oom Ben denkt dan dat ik dat geloof maar ik zie dat het zijn duim is.’ Meisje Bloem zegt: ‘Oom Ben moet dan heel erg lachen. Ik niet. Dan wordt oom Ben boos op mij, omdat ik niet lach.’Meisje Bloem vraagt aan zichzelf: ‘Zou oom Ben weten dat hij niet grappig is?’ Meisje Bloem zegt: ‘Hij weet dat niet. Ik moet hem dat zeggen.’ Meisje Bloem zegt tegen oom Ben: ‘U bent niet grappig.’ Oom Ben zegt: ‘En jij bent eigenwijs.’ En dat zegt hij niet vriendelijk (17. De fopneus). Haar assertieve gedrag is niet aan oom Ben besteed. Dat is anders in het contact met haar moeder, want Meisje Bloem heeft haar eigen idee over waar mensen zijn als ze zijn dood gegaan. Zij gelooft dat haar opa in de hemel is. Maar Bloem, wat is dat dan, de hemel? Meisje Bloem denkt na over de hemel. Meisje Bloem zegt: ‘De hemel is een huis voor dooie mensen. Het is een mooi huis en ze hebben het er goed en ze hebben nooit ruzie.’ Meisje Bloem zegt: ‘Mijn moeder zegt: “Ik weet niet of zo’n huis wel bestaat.” Maar ik vind het een goed idee, dan kan ik mijn opa tenminste ergens vinden.’ Haar moeder geeft haar ruimte om zélf te denken. Met de houding: “Toe maar: we vertrouwen je!” scheppen haar ouders een omgeving waarin Meisje Bloem assertief kan zijn. Meisje Bloem boft met zulke ouders!

 

 [i] Gordon, Thomas (1973) Luisteren naar kinderen, uitgave Elsevier, Amsterdam/Brussel.
Thomas Gordon wil volwassenen leren, hoe zij kunnen luisteren en hoe zij hun kinderen vertrouwen kunnen geven.

 [ii] Rogers, Carl (1969) Leren in vrijheid, uitgave De Toorts, Haarlem.
Carl Rogers bepleit zijn stelling, dat de mens in zichzelf de mogelijkheid heeft om zichzelf te begrijpen en te corrigeren, dus de mogelijkheid heeft om te leren vanuit zichzelf.

 

Previous articleRecensie: Meisje Bloem, door Clémence Leijten & Joris LeijtenNext article Bloemetje 2.  Een spiegel

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland