Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
February 19, 2025 by admin33

Bloemetje 145. Lezen met migranten

Bloemetje 145. Lezen met migranten
February 19, 2025 by admin33

Door Joris Leijten
Afgelopen tien weken heb ik elke dinsdagmiddag uit “Meisje Bloem” gelezen in het Huis van Compassie in Nijmegen met drie of vier migranten.  Ze waren enthousiast over het boek en de verhaaltjes.
Ze keken er elke dinsdagmiddag weer naar uit om met mij te lezen.

De migranten uit Afghanistan, Turkije en Marokko zijn twee mannen en een vrouw aangevuld met passanten. Iedereen heeft een status in Nederland. Ze zijn al jaren werkzaam in Nederland. Maar door de  bubbel waarin zij leven,  spreken ze niet veel hardop Nederlands met Nederlanders. Meisje Bloem is een kinderboek met relatief makkelijke korte zinnen, met een serieuze ondertoon en een diepe inhoud. Daarom heb ik gemerkt dat het boek heel goed werkt als taalonderwijs voor volwassen migranten.

Ik vroeg de migranten, om en om, een verhaaltje van “Meisje Bloem” hardop voor te lezen. De anderen lazen mee. Als de voorlezer moeite had met een uitspraak van een woord zei ik het woord hardop voor.
Als de voorlezer klaar was met een verhaaltje, vroeg ik, wat bepaalde woorden betekende. Meestal waren dat werkwoorden of belangrijke woorden in het verhaal. Ze keken dan naar de plaats in de zin om de context in de zin te snappen. Als ze het antwoord niet wisten, probeerde ik het woord uit te beelden met handen en voeten en af en toe pakte ik een voorwerp uit de ruimte om ons heen om de betekenis daadwerkelijk te laten zien. Als we er nog niet uit kwamen, keken we naar de tekeningen in het boek en kon ik de situatie zo laten zien. Tekeningen, merkte ik, worden eerst overgeslagen. Zou dat komen omdat volwassenen niet gewend zijn aan illustraties, maar meer gericht zijn op het woord? Kennen zij in hun cultuur geen boeken met illustraties?
Heeft de islamitische godsdienst met dit fenomeen te maken, omdat mensen niet mogen worden afgebeeld? Meisje Bloem houdt juist een pleidooi voor plaatjes bij de tekst. Zij eert de filosoof, pedagoog Jan Amos Comenius (1592-1670) die zij kent van het standbeeld in de stad waar zij woont. Meisje Bloem zegt: ‘Meneer Comenius zei lang geleden dat je in een boek niet alleen letters moet zetten, maar ook plaatjes.
Dat is leuker voor kinderen.’ Ze zegt: ‘Dus meneer Comenius zei dat je bij het woord “eend”, een plaatje moet tekenen van een eend.’ Meisje Bloem zegt: ‘Dat is handig, dan kun je makkelijker lezen.’ Meisje Bloem denkt aan de boeken die ze heeft. ’Stel je voor dat er geen plaatjes in staan, alleen maar letters! Wat zou dat saai zijn,’ zegt ze.’
(47. Het standbeeld.) Meisje Bloem denkt na over, wat lezen is. ‘Lezen is dat je op papier letters ziet. Als je letters hardop zegt dan hoor je een woord. Een heleboel woorden maken een verhaal.’ Meisje Bloem zegt: ‘Je kan letters lezen, maar je kan ook plaatjes lezen. Plaatjes lezen is veel makkelijker omdat je meteen ziet wat er staat.’ Ik zou wel eens een wetenschappelijke studie willen maken over: “plaatjes lezen’’ in het taalonderwijs aan migranten en kijken of we met “plaatjes lezen” het proces van het Nederlands leren kunnen versnellen of dat plaatjes juist averechts werken. 

Bij hele moeilijke woorden pakte ik via “Google translate” de vertaling in het Perzisch of Arabisch erbij op mijn telefoon.

Ook kwamen de migranten los van het boek zélf met woorden die ze niet begrepen en die ik kon uitleggen. Ze zeiden dat het lezen uit het prentenboek “Meisje Bloem” erg leerzaam was. Het was ook voor mij leerzaam om naar alternatieven te zoeken van voor mij bekende woorden. Ook zitten er in het boek Nederlandse spreekwoorden en Nederlandse zegswijzen. De migranten lezen en begrijpen deze letterlijk. Dan moet er nog meer worden uitgelegd.

Zo raakten we bij elk verhaaltje in gesprek over de inhoud van het verhaaltje. Bij sommige verhalen bleek er een verschil in hoe anders men er in Afghanistan of Turkije naar iets keek. Dit ook was leerzaam voor elkaar en voor mij. Zo lazen we zo’n vijf verhaaltjes in een uurtje. De sfeer was vertrouwd: we konden elkaar van alles vragen.
En mijmeren.

Een van de deelnemers Mustafa Baloglu reageerde na afloop in een e-mail aan mij: “Meisje Bloem van Joris Leijten is een prachtig kinderboek dat in eenvoudige en begrijpelijke taal is geschreven. Dankzij dit boek heb ik veel geleerd van de Nederlandse taal. De heldere schrijfstijl en de boeiende thema’s maken het niet alleen toegankelijk, maar ook erg interessant. Een echte aanrader voor iedereen die een mooi en leerzaam verhaal wil lezen!”

Ik vond dit een mooi compliment. Zo is “Meisje Bloem” bedoeld: “interessant” voor jonge en oude lezers.

We gaan nu verder met ons andere prentenboek Madame Poubelle.

 

Previous articleBloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.Next article Bloemetje 146. Piraten.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland