Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
April 9, 2020 by admin33

Bloemetje 19: Tranen

Bloemetje 19: Tranen
April 9, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten

Meisje Bloem heeft op de zolder een accordeon gevonden. Meisje Bloem zegt : ‘Ik wil een mooi lied zingen.’ Meisje Bloem zegt: ‘Een mooi lied is waarvan je moet huilen, omdat het zo erg is.’ Meisje Bloem bedenkt zelf een lied. ‘Er was eens een hondje’, zingt ze, ‘hij had het koud. Hij had geen baasje en was oud.’ Meisje Bloem zingt verder: ‘Toen kwam een meisje die aaide het hondje en deed een worstje in zijn mondje. Ze zei: “Kom maar bij mij”, toen werd het hondje weer blij.’ Meisje Bloem huilt. (21. Het muziekding). Meisje Bloem ontdekt dat je kunt huilen omdat iets zo akelig is. Of zo mooi. Maar Bloem, wat is dat dan, huilen? Meisje Bloem denkt na over huilen. Meisje Bloem zegt: ‘Huilen is dat je schreeuwt uit je mond, en er snot komt uit je neus, en water uit je ogen. Omdat iets zo akelig is. Of zo mooi is. Want dat kan ook.’ Meisje Bloem zegt: ‘Je kunt blij huilen (21. Het muziekding).’ Blij huilen? Ja, als je ontroerd ben door iets leuks, dat is goed. Maar ook boos of verdrietig of bang huilen is goed weet ik. Sterker nog: als je huilt als je boos bent of verdrietig of bang is dat geneeskrachtig.

In de krant van de week een moeder die vraagt: “Kan het zijn dat kinderen zich emotioneler gaan gedragen in deze crisistijd?” Ze verzucht: “Na een dag thuis surrogaat juf spelen en mijn eigen werk doen, was ik al aan het einde van mijn Latijn, dus ik moest me bedwingen om zelf niet te gaan huilen.” Ze vraagt zich af hoe zij haar zoon gerust kan stellen. ¹ Vroeger wilde ik geen tranen en ik wist niet hoe snel ik moest troosten als er bij mijn kinderen tranen kwamen. In die zin was het boek van de Amerikaanse ontwikkelingspsycholoog Aletha Solter in haar boek Het ongedwongen kind een blikopener voor mij. Ze zegt dat de betekenis en het doel van huilen in het verleden vaak slecht zijn begrepen, omdat de standaardopvatting is dat huilen hetzelfde is als pijn hebben. ² Ik dacht ook dat huilen pijn betekende. ‘Stil maar kom maar bij mama’ en ik suste de ruzie of wreef de geschaafde knie en “legde’’ er “een snoepje op’’. Ik geloofde dat mijn kind zich beter zou voelen als het eerst maar eens ophield met huilen. In werkelijkheid is het tegenovergestelde waar, zegt ze: huilen is het proces dat maakt dat pijn overgaat. Kinderen voelen zich pas beter als ze vrijelijk hebben mogen huilen en eerlijk gezegd dat herken ik in me zelf: nu ik moe ben en bang en ik geen zicht heb op een goede afloop, helpt het als ik een robbertje huil. Dan kan ik verder weer. Volgens Solter is er wetenschappelijk bewijs voor de heilzame werking van huilen. Zij verwijst naar de bevindingen van biochemicus William Frey (1989). Hij deed onderzoek naar de chemische bestanddelen van menselijke tranen en ontdekte dat tranen met een emotionele oorzaak een andere chemische samenstelling hebben dan tranen die worden veroorzaakt door een prikkeling, bijvoorbeeld bij het snijden van een ui. Er gebeurt dus werkelijk iets bijzonders wanneer we huilen. Frey veronderstelt dat emotioneel huilen dient voor de afvoer van afvalstoffen en giftige substanties uit het lichaam via tranen, net zoals dat gebeurt via urine of ontlasting. Reden destijds voor mij om huilen her te waarderen en niet te plaatsen meer in het rijtje opvoedingsproblemen met andere “problemen” zoals slaan, bijten, grof taalgebruik, liegen en stelen. Aletha Solter zegt: “Huilen en te keer gaan zijn voor een kind in werkelijkheid de meest geëigende manieren om spanning te hanteren en evenwichtig en gezond te blijven.” Ze zegt, dat we zodra we het belang van huilen inzien, we er bewust naar kunnen streven onze kinderen het recht te geven zich door huilen te uiten. Wanneer mijn kind huilt, kan ik het bijvoorbeeld helpen door te zeggen: ‘Toe maar, huil maar!’ De pijn van het kind erken ik door te zeggen: ‘Je voelt je op dit moment heel verdrietig, hé?’ Maar als ik niks zou zeggen is dat ook goed, vindt Aletha Solter. Het enige wat nodig is, is op dat moment aandacht aan mijn kind te geven door te luisteren en te kijken, en liefde over te brengen door hoe ik kijk. Mocht ik in alle drukte, ik ben bijvoorbeeld aan het koken, mij geen tijd daarvoor gunnen, dan kan ik ook doorgaan met waarmee ik bezig ben en af en toe naar mijn huilende kind glimlachen, zodat het zich erkend weet. Daar heeft mijn kind zegt Aletha Solter veel meer aan dan pogingen het te laten ophouden met huilen door afleiding of straf. Mooi eindigt die passage in haar boek met de zin: “Het voornaamste is te onthouden dat kinderen er behoefte aan hebben te weten dat er van hen wordt gehouden en dat ze worden geaccepteerd met huilen en al.” Dat geldt ook voor Meisje Bloem. Meisje Bloem heeft haar hoofd gestoten tegen de balk van de zolder. Ze moet huilen, haar hoofd bonkt als een trommel en ze voelt een bult op haar hoofd. Ze zoekt troost bij haar pop, maar die krijgt ze niet en ze wordt naast verdrietig ook nog boos. Meisje Bloem pakt de pop. De pop kijkt blij. Meisje Bloem zegt: ‘Jij moet niet lachen als ik pijn heb.’ Omdat de pop toch blijft lachen, smijt Meisje Bloem de pop in de hoek. Meisje Bloem zegt kwaad: ‘Aan jou heb ik ook niks. Ga jij maar naar je moeder (20. Het centje).’ De pop, haar vriend, heeft haar teleurgesteld. Van een vriend verwacht je medeleven dus ook een droevig gezicht als je verdriet hebt. Maar het poppengezichtje kan zich niet aanpassen aan een emotie, als het blij kijkt, blijft het blij kijken. Het gezicht van een mens kan wél inspelen op gevoel: ik kan vol liefde kijken als mijn kind huilt. Het is wat ik nu doe als ik tranen zie; het is wat ik doe nu, als ik iemand om deze “rot corona” zie huilen. Huil maar, het lucht op.

¹ Emotioneler door Corona? NRC /Handelsblad donderdag 2 april 2020: “Opgevoed.” Elke week legt Annemiek Leclaire een lezersvraag voor aan deskundigen.
² Solter, A.J. (2004) Het ongedwongen kind uitgave Toorts, Haarlem.

 

Previous articleBloemetje 18. ActieNext article Bloemetje 20. Zinvol leren

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland