Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
May 12, 2021 by admin33

Bloemetje 47. Vrijheid.

Bloemetje 47. Vrijheid.
May 12, 2021 by admin33

Door: Joris Leijten
Begin mei stonden wij allemaal even stil bij de vrijheid. Meisje Bloem heeft in het prentenboek expliciet niet over het begrip “vrijheid” gesproken. Mogelijk als ik nu aan het boek aan het schrijven was, had ik haar iets op zolder laten vinden dat haar deed nadenken over vrijheid. Welk voorwerp zou dat kunnen zijn? Ik kom op het vinden van een hangslot met een sleutel. Waar is het oude slot voor gebruikt? Dat slot verborg iets; iets dat niet werd vrijgegeven. Meisje Bloem houdt van open en vrij, dus gaat ze op zoek naar haar wereld achter dit slot. Mogelijk heeft het slot iemand gevangen gehouden. Die was niet vrij om te doen wat hij of zij wilde. De bekende vraag volgt: Maar Bloem wat is dat dan; wat is dat dan vrijheid? Haar antwoord zou ludiek en wijs zijn net als alle andere antwoorden in het boek. Ze zou zeggen: ‘Vrijheid is alles kunnen doen wat je zelf voelt en mag. Ik mag gek doen, springen op bed, zoveel snoepjes eten als ik wil. Niets zit achter een slot.”     

Meisje Bloem is een vrijdenker met onafhankelijke kritische gedachten en ideeën. Ze wil niet beperkt worden door de meester, oom Ben en meneer en mevrouw Jansen die hun eigen normen dicteren en niet naar haar luisteren. En ze neemt ook de vrijheid van spelen, van denken en van zijn. Onbevangen en “eigen wijs” komt ze uit de vragen die ze zichzelf stelt. Niemand stoort haar op de zolder  in haar denken en doen. Ze bekijkt alles zelf grondig van alle kanten Haar blik is (nog) onbevangen en vrij met een eigen kijk op de wereld. Iedereen heeft die vrijheid van handelen, maar we zijn die vrijheid (lees: spontaniteit) als volwassenen kwijt geraakt omdat we van alles ‘moeten’ doen en worden beperkt door regels. Wij hebben verleerd spontaan en vrij te reageren als Meisje Bloem; wij zetten zaken vaak op slot. Helaas moeten we daarom veel sleutels vinden om sloten te ontgrendelen en ook weer vrij te kunnen handelen.

Essentie van vrijheid is om kritisch te mogen denken over wat je weet. Als uitgever wil ik daarom graag “kritische” (voor)leesboeken mét lesboeken en leermiddelen maken, voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar. Boeken die uitnodigen tot nadenken. Meisje Bloem is zo’n prentenboek met 52 verhaaltjes over een meisje dat haar eigen weg gaat. Eén van die verhaaltjes gaat over ontdekken.
Meisje Bloem ontdekt aan den lijve dat een plastic bloem water spuit door te ondervinden dat ze nat wordt als ze in het balletje onder de bloem knijpt (28 De spuitbloem). Ontdekken is het begin van wat we weten. Daarom is het leuk om over dat begrip ‘ontdekken’ na te praten met elkaar. Dat zeggen we tegen de ouders en de leerkracht in het bij het prentenboek behorende lesboek De gedachten van Meisje Bloem : ‘Praat met de kinderen over ontdekken als je aan het voorlezen bent.’ Praten? Niet abstract praten over het functioneren van de hersens, niet praten over ontdekkingsreizigers ver weg, maar heel concreet praten over dichtbij. Zo van: ‘Wat heb jij pas voor nieuws ontdekt? En hoe vind je dat? Maakt ontdekken jou blij omdat je iets nieuws beleefde Maakt ontdekken bang omdat het anders is dan het vertrouwde? Dát kan ook. Dat ontdekken in jezelf, is jezelf leren kennen. Met de vraag tenslotte: Wat doe jij met iets dat nieuw is? nodigen wij een kind uit te handelen naar wat hij denkt en voelt. Het ontdekken kan de vrijheid geven om verder te kijken: ik kon iets nog niet wat ik nu wel kan, of juist toch tot een beperking: ik zie in wat er gebeuren kan en durf het niet meer te doen. Sommige kinderen willen met een grote boog om het nieuwe heen. Andere willen juist op het nieuwe af stappen. Ieder mens is anders, dat respecteren we in ons lesboek. Ook daarin zijn ze vrij.

We mogen verder denken over de mogelijke verhalen die Meisje Bloem op haar zolder verzint en over de begrippen waarover zij mijmert. ‘Vrijheid’ bespreek ik vandaag. Maar er zijn meer begrippen  die op dezelfde manier aanbod kunnen komen. Ik denk aan actuele zaken als een virus dat ziek maakt of de regering die moet zorgen dat de dingen goed gaan. We kunnen voortbouwen op de verhalen in het prentenboek.
De kernbegrippen bij de verhaaltjes in het prentenboek ‘Meisje Bloem’ die wij  bedacht hebben, zijn allemaal eigenschappen die een mens nodig heeft om vrij zijn eigen weg te kunnen gaan. Dat ‘eigen weg gaan’, wil ik wakker maken in ieder die dit prentenboek leest.

Het werkt zeggen deskundigen. Professor Jan Bransen, filosoof aan de Radboud universiteit zegt over het prentenboek:
“Er zitten pareltjes tussen, zoals “De zakdoek”, dat gaat over de grappige kant van boosheid zien, “De vork”, dat gaat over ‘krulmensen’ die anders doen, en “De bos bloemen”, dat gaat over dingen die ophouden te bestaan. [..] Er zitten vaste, telkens terugkerende elementen in. Ieder verhaal gaat vergezeld van drie tekeningen en ieder verhaal bestaat uit drie stappen, waarvan de laatste stap van ieder verhaal met een vraag aan meisje Bloem begint, een vraag die het meisje, en natuurlijk ook de lezers, aanzet tot denken. [..] Filosofie voor kinderen van 3 tot 9 jaar. Een mooie doelgroep. En met dit prentenboek zie ik het gebeuren!”    

Over het lesboek zegt hij: “Het begeleidende lesboek geeft fijne aanknopingspunten voor echte lessen, maar dan wel lessen die gesprekken zullen zijn – open, verkennende gesprekken, waarin degene die voorleest minstens evenveel zal leren als de kinderen die voorgelezen worden.”  (citaten uit recensie)  
Professor Jan Bransen zegt dat kinderen maar óók de volwassenen met het prentenboek en het lesboek hun voordeel kunnen doen. En dat kinderen en volwassen samen kunnen ontdekken welke mogelijkheden hun persoonlijke vrijheid van denken  biedt. Ieders denken dat op zijn beurt zicht geeft op een leukere wereld, waarin we allemaal floreren. Want dat wil uitgeverij Joleijt graag met zijn educatieve producten bereiken. Immers een leukere wereld maak je zelf

Previous articleBloemetje 46 Valse hoop?Next article Bloemetje 48. Fijnstof

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland