Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
June 14, 2023 by admin33

Bloemetje 101. Creativiteit

Bloemetje 101. Creativiteit
June 14, 2023 by admin33

Door Clémence Leijten
Meisje Bloem vindt op zolder de lichtjes van de kerstboom. Meisje Bloem trekt een deken over een stapel dozen en maakt zo een hut. Het is donker binnen. Ze zegt: ‘Nu kan ik de lichtjes goed gebruiken.’ Meisje Bloem hangt de lichtjes die aan zijn, in de hut ‘Oh, wat gezellig’, zucht ze blij, ‘het lijkt net kamperen.’ [..]  Meisje Bloem zegt; ‘Gezellig is dat je het warm krijgt als je om je heen kijkt. En als je denkt: wat is het prettig hier en dat je heel graag wilt blijven.’ Meisje Bloem zegt; ‘’Gezellig kun je zelf maken.’ ( 44. De kerstboomlichtjes.) Meisje Bloem voelt in zichzelf, dat ze het gezellig kan maken; Meisje Bloem is creatief. Ik heb een kalender met wijsheden. Hij ligt naast mijn stoel. Regelmatig kijk ik.¹

Op zaterdag 10 juni j.l. lees ik, dat nogal wat ouders zich de vraag stellen: “wat moet ik doen, zodat mijn kind creatief wordt?” De kalender antwoordt dat het veel belangrijker is de volgende vraag te stellen: wat moet ik laten, zodat mijn kind creatief blijft?, inderdaad want mijn ouderlijke opmerkingen ‘kijk uit’, ‘pas op’, ‘niet doen’ staan de creativiteit van mijn kind danig in de weg. En inderdaad je hoeft niets aan te leren; ga er maar van uit dat elk kind creatief is. Creativiteit hoeft niet te worden aangeleerd; creativiteit dient zich slechts te ontplooien. Volwassenen  kunnen slechts (lees: alleen), het klimaat scheppen waarin de creativiteit van een kind zich ontplooit. Daar ben ik van overtuigd. De menselijke eigenschap creativiteit draagt elk mens in zich, die eigenschap moet alleen worden aangesproken en daar kunnen wij ouders ons kind bij helpen.

Als we het hebben over creativiteit bedoelen we dan het zelfde? Creativiteit is voor mij meer dan verven, tekenen, kleuren en plakken. Creativiteit is het vermogen om te scheppen. Iets maken dus: een tekening ja, een plakwerkje ja; een beeldje van klei, maar dit is slechts een gedeelte ervan. Creativiteit betekent ook: probleem oplossend denken; het krijgen van ideeën. Als ik zeg dat iemand creatief is, dan slaat dat op de eigen manier waarmee iemand de dingen benaderd.                            

Veel mensen gaan ervan uit dat er bij creativiteit sprake is van iets totaal nieuws. Zo als kunstenaars die pas gewaardeerd worden als zij iets maken dat nog nooit iemand heeft gedaan. Maar creatief zijn is ook het ontdekken van nieuwe combinaties van reeds bestaande dingen vind ik, of het ontdekken van nieuwe mogelijkheden die in het bestaande opgesloten liggen: de kerstboom lichtjes die ieder jaar gebruikt worden om de kerstboom mee te versieren, gebruikt Meisje Bloem nu voor de verlichting in haar tent. Dat is creatief. Zo is een kind dat zijn bed omtovert in een schip, met als zijn beddenlaken het zeil, creatief bezig. Het doet er niet toe hoe vaak er door andere kinderen ooit al boten van bedden zijn gemaakt. Het gaat er om dat het nieuw is voor diegene, die het voortbrengt. Het kind had op dat moment een boot nodig en dat loste hij op een creatieve manier op. En die creativiteit kun je als ouder verpesten door te zeggen dat hij niet op zijn bed mag springen, door te zeggen dat hij normaal moet doen, door het licht uit te doen en te zeggen dat het moet gaan slapen, door het uit te lachen.

De hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap, de Spinozapremie, gaat dit jaar onder meer naar een vrouwelijke hoogleraar op het gebied van milieu en biodiversiteit die naar Nederland migreerde, Toby Kiers.² Een verslaggever vraagt de winnaar naar het typische in de Nederlandse wetenschap. Toby Kiers zegt: “Je mag hier groot denken. Niemand zegt: doe dit niet, of dat niet. Dat wakkert de creativiteit aan, en dat is heel belangrijk in de wetenschap.”  Ja, de wetenschap bouwt op creativiteit.

Mooi dat woord “aanwakkeren” want dat is precies hetgeen ik als ouder dien te doen bij mijn kinderen; het vlammetje (lees: de creativiteit) dat al brándt, aanwakkeren. Hoe? Door te zeggen: ‘Toe maar.’  

  1. Jan Gunster, Annemargreet Dwarshuis Omdenken , scheurkalender 2023, zaterdag 10 juni/zondag 11 juni.
  2. Maartje Bakker, Je mag hier groot denken, dat wakkert de creativiteit aan – interview Joyeeta Gupta en Toby Kiers de Volkskrant , woensdag 7 juni 2023.

 

 

Previous articleBloemetje 100. Fantasie… een nuttig goedje?       Next article Bloemetje 102. Handen.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland