Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
September 16, 2020 by admin33

Bloemetje 30. Zich pantseren.

Bloemetje 30. Zich pantseren.
September 16, 2020 by admin33

Door:  Clémence Leijten.

Meisje Bloem vindt in een doos een harnas van een ridder. Meisje Bloem wil wel ridder worden. Ze doet de ijzeren jas aan en zet de helm op haar hoofd. ‘Het is zwaar’, zegt ze. Meisje Bloem kan er bijna niet mee lopen en ze kan ook bijna niets zien. ‘Niemand kan me pijn doen,’ zegt ze. Meisje Bloem zegt: ‘Met deze ijzeren kleren ben ik niet meer bang (41. Het harnas)’ Dit verhaal van Meisje Bloem herken ik. Als ik bang ben kan ik wegduiken in een hoekje, maar ik kan me ook pantseren net als Meisje Bloem; me sterker maken dan ik werkelijk ben. Ik kan letterlijk eelt kweken op mijn ziel, waardoor alles wat mensen tegen mij ondernemen mij niet raakt meer en ik onschendbaar wordt. Niks deert me en een gemene opmerking glijdt van mijn rug als druppels water op een vette eenden rug. Ik kan me ook pantseren door me voor te stellen dat ik een ander ben, een heel sterke vrouw bijvoorbeeld die niemand in de wereld nodig heeft. Dat lijkt prettig maar als niks meer binnen komt, dan ben ik wel heel alleen en word ik ook niet met liefde gevoed, want narigheid raakt me niet, maar ik ben ook gevoelloos voor liefde dan; ik verhard. Wie zich afsluit voor gevoelens, zich pantsert, wordt niet geraakt, niet door een sneer, maar ook niet door een compliment of een aai. En is die sterke vrouw wel een prettig iemand voor de mensen om mij heen?

Opeens flitst het verhaal van Ridder Wout (1) door mijn gedachten. Het is een boekje dat kinderen zelf al kunnen lezen na ongeveer 8 maanden leesonderwijs. Wout is een klein jongetje dat ridder speelt in een toneelstuk op school. Hij heeft een zwaard. Hij draagt een helm en redt een prinses van de draak. Wout voelt zich door zijn rol sterk en groot. “Wout hapert niet één keer. Hij doet het goed. Hij voelt het. Hij is een ridder. Een echte ridder.”

Zijn vader zit in de zaal met zijn moeder en zijn zus. “Knap hoor” zeggen de mensen en Wout is trots. Wout moet de volgende morgen gewoon naar school maar hij wil zijn eigen kleren niet aan en die dag daarna ook niet; hij blijft ridder en blijft draken verslaan.

Al twee dagen loopt hij nu als ridder rond. Zijn moeder probeert hem op andere gedachten te brengen door te zeggen dat het nu genoeg is. Zijn zusje jent hem: ‘Je bent geen ridder! Je bent Wout!’ Wout is wél ridder. De juf in  de klas vertelt hem dat zijn ridder-zijn maar een toneelstuk was en dat dat toneelstuk voorbij is. Hij kijkt haar aan en zegt ernstig: ‘Maar ik ben wel een ridder hoor!’ en hij weigert zijn helm af te zettenen zijn zwaard af te geven. Het ridder-zijn houdt Wout krachtig, het bevalt hem. Hij is niet meer nietig. Zijn moeder is boos. “ ‘Doe je zwaard weg, Wout! Niet als we eten! Ik wil geen ridder aan tafel. Ik ben het beu!’ ‘Dan eet ik niet! Roep hij. ‘Goed’, zegt mam. ‘Dan maar niet!” Wout gaat naar zijn kamer en is van plan daar altijd te blijven. Wat nu gedaan? De ontknoping, daarom vertel ik dit verhaal, vind ik een staaltje van subliem ouderschap. Ik citeer  het boek: “Er wordt op de deur geklopt. ‘Laat me met rust!’ roept Wout. Hij is nog boos. Het wordt stil. Wout opent de deur. Er is niemand. Wat ligt daar op de grond? Een brief. Wout neemt de brief. Er staat op: ‘Voor ridder Wout’. Hij vouwt de brief open en leest: ‘We missen Wout.’ ” De brief komt van zijn moeder, zijn vader en zijn zus. Hun namen staan onder de brief. Ze missen Wout! Dat is wat mij betreft het juiste antwoord op zijn voortdurend ridder willen zijn. Ze pakken hem zijn ridderschap niet af, de brief is immers aan ridder Wout gericht; ze vragen naar Wout, naar hem: het is niet goed als hij er niet is, blijkt uit deze brief. Kan het mooier! Wout heeft daarom zijn helm afgedaan en kruipt bij zijn vader op schoot. “ ‘Dag Wout’, zegt pap. ‘Dag pap.’ ‘Ik heb je gemist’, zegt mam. ‘Ik ook’, zegt pap.” Ook zijn zus is blij dat Wout er weer is. Ze lachen allemaal. En Wout zegt: ‘Wat leuk om weer gewoon Wout te zijn.’ Meisje Bloem vindt aanvankelijk haar ijzeren kleren ook handig, omdat ze dan niet meer bang hoeft te zijn als mensen haar willen schoppen of slaan. Tot zij aan zichzelf vraagt, hoe iemand haar nu (met die zware kleren aan) een zoen kan geven. Meisje Bloem denkt dat dat niet kan. Meisje Bloem zegt dan: ‘Misschien moet ik deze zware kleren toch niet gebruiken (41. Het harnas).’ Meisje Bloem ontwapent zich zelf door na te denken over het nadeel van zo’n harnas, want een aai of een zoen heeft ze graag. Meisje Bloem wordt weer wie zij is, een kwetsbaar meisje. De ouders en de zus van Wout missen hem, ze hebben hem nodig. Doordat te schrijven in de brief ontwapenen ze hem. Wout is weer zichzelf. Ik kijk om me heen: nogal wat mensen trekken zich terug in onze maatschappij, isoleren zich, pantseren zich, maken zich hard en worden niet meer bereikt. Tegen hen zeggen: ‘We missen je als je er niet bent’, zou dat bij hen ook helpen?

  1. Nielandt, Dirk (2002) Ridder Wout , Zwijsen, Tilburg, serie: ik lees!
Previous articleBloemetje 29. Vragende NieuwsgierigheidNext article Kinderboekenweek 2020:  En toen?, over geschiedenis.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland