Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
February 18, 2021 by admin33

Bloemetje 41. Minder is meer

Bloemetje 41. Minder is meer
February 18, 2021 by admin33

Door: Joris Leijten

Het proces van het maken van een kinderboek zoals ons prentenboek Meisje Bloem is naast een goed idee hebben, het verhaal bedenken en het schaven, proeven en polijsten van de teksten. Het idee is er als eerste. Ons uitgangspunt. In dit geval een meisje, Bloem, dat op ontdekkingstocht gaat op haar zolder. Daar gaat ze in dozen op zoek naar een verhaal waar ze van leert. Voor kinderen is het van belang dat het verhaal herkenbaar is en dat er herhaling in zit. Het vertelpatroon herhaalt zich daarom in elk van de 52 verhaaltjes. Maar toch zijn alle verhaaltjes verschillend. In elk verhaaltje vindt Meisje Bloem iets anders en wilden wij er onderhuids steeds een andere levensles in verwerken. Hiermee geven we de kinderen iets mee zonder dat we met het vingertje wijzen of te oordelen of iets goed of fout zou zijn. Als het idee sterk is volgen vanzelf andere associaties in het verhaal. Haar naam Bloem bijvoorbeeld leidt tot groeien, ontplooien, zaaien, oogsten en komt in veel verhaaltjes voor.

In het verhaaltje De Zaadjes is het wel heel; duidelijk geënt op haar naam Bloem. Ze vindt zaadjes die ze gaat planten om veel bloemen te krijgen. “‘Kom maar bloemen’, zegt ze, ‘kom maar naar de wereld.’ Meisje Bloem slaat lief haar arm om de pop. Ze zegt: ‘Bloemen houden van mensen.’… ‘Daarom hou ik van jou.’  Met uiteindelijk de vraag die ze beantwoord: Maar Bloem, wat is dat dan, ontstaan? Meisje Bloem denkt na over ontstaan. Meisje Bloem zegt: ‘Ontstaan is dat iets begint. Iets, dat er nog niet is geweest.’ Meisje Bloem zegt: ‘Een mens kan beginnen, en een dier, en een plant. Maar ook een plannetje. En ook vriend worden met iemand.’ (27 De zaadjes)

Na de eerste versie van het verhaal volgt een lang proces van het schaven en polijsten van elk verhaaltje. Elk woord wordt geproefd, bijna  letterlijk overdenk je het en spreek je het hardop uit en voel je of het en goed woord is met de juiste lading en betekenis.
Er zijn talloze versies van het boek heen en weer gestuurd tussen de twee auteurs. En elke keer weer die vraag ‘is het goed zo?’. Is er niet een mooier alternatief of is het verhaal niet te langdradig en kunnen er passages weg? Minder is meer is een bekende uitdrukking die wij omarmen. Door lang te puzzelen op een tekst komen we tot de feitelijke kern van het verhaal. We zijn gewend om enthousiast breed uit te spreken en te schrijven maar wij stellen ons tot doel in onze kinderboeken, om op de teksten te broeden en te focussen op wat we echt willen zeggen en het te veel te laten vallen. “Eenvoud is het kenmerk van het ware”. Die uitdrukking hebben wij ook hoog.

In de volgende fase van het proces bekijken wij de tekeningen. Het is prachtig dat Clémence Leijten naast het meewerken aan de teksten ook onze ideeën kan tekenen. Het heeft een toegevoegde waarde dat lezers het verhaal ook kunnen zien. Hierbij stellen wij ons ook de vraag: is het nodig om alles te laten zien, ook dingen die niet in de tekst staan? Minder laten zien is directer; meer leidt af van de kern wat we willen laten zien. Zo werken we ook in zwart wit, omdat kleuren afleiden, vinden we: kleuren brengen goed een sfeer over, maar wij focussen in onze boeken op de situatie. De drie tekeningen per verhaaltje zijn dezelfde dag getekend in dezelfde flow. Dan wordt er aan de tekeningen nog heel vaak geschaafd en daarna worden ze door mij uit gekaderd, waarmee we het accent op de situatie  nog meer vergroten.

Het is een prachtig samenspel tussen schrijvers, tekenaar, vormgever en uitgever. Het maakproces is hierdoor mooi en zorgvuldig; we zijn met elk boek zeker een jaar mee bezig.

Het resultaat/effect is wel dat de prentenboeken “kinderen” van mij geworden zijn. Ik ben letterlijk mee gegroeid; ze werden van pril idee tot volwassen kinderboek.

 

 

Previous articleBloemetje 40. Een “grap”Next article ‘Vrolijk leren’ leesboekjes over (ruil)handel

Recente Bloemetjes

Bloemetje 164. Van twee kanten.November 12, 2025
Bloemetje 163. Meepraten.October 28, 2025
Bloemetje 162. De jeugd en de toekomst.October 15, 2025
Bloemetje 161. Avontuur.October 1, 2025
Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland