Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
January 24, 2024 by admin33

Bloemetje 117. De inktlap

Bloemetje 117. De inktlap
January 24, 2024 by admin33

Door Clémence Leijten.

Meisje Bloem herkent op de zolder liefdesbrieven die ooit zijn geschreven. Meisje Bloem doet een doos open. In de doos zit een stapeltje papier. Met een blauwe strik eromheen. ‘Brieven’, zegt ze. Wie heeft die geschreven, Bloem? Meisje Bloem draait het pakje om en leest: ‘Van Joop voor Klaartje.’ ‘Dat zijn namen’, zegt Meisje Bloem. Meisje Bloem zegt: ‘Joop wil met Klaartje trouwen.’  (7. De brieven) Meisje Bloem weet in deze tijd van e-mail post nog wat papieren brieven zijn. Meisje Bloem weet in deze tijd van nogal wat ouders die van elkaar scheiden, nog, wat “trouwen” betekent.
Wat is trouwen voor haar? Meisje Bloem zegt: ‘Trouwen is dat je belooft dat je altijd bij elkaar zult blijven en dat je voor elkaar zult zorgen.’  Meisje Bloem is wel een kind van haar eigen tijd. Want ze zegt ook, geëmancipeerd:  ‘Ik wil wel altijd voor mijn vriend zorgen, maar dan moet mijn vriend ook altijd zorgen voor mij.’ Mensen zullen altijd dingen herkennen, ook als de dingen van vroeger zijn, omdat alle dingen een universeel element hebben en zijn van alle tijden. Dat was de boodschap van Bloemetje 116. Bewaard! Joris vraagt zich wel af of er ook dingen van vroeger zijn, die niemand nu meer zou herkennen. Ik dacht daarover na.

Er zijn dingen van vroeger die nu weg zijn en niet meer te traceren door de mensen van nu. Dat gaat om voorwerpen, maar ook om gedáchten van toen. Ik moest daar aan denken met Kerstmis, toen mijn kleindochter bij haar moeder op schoot kroop, omdat ze verdrietig was. Haar moeder begreep de oorzaak: ‘Je kunt nu even niet naar school’, zei ze, ‘je had letters willen leren.’ Mijn kleindochter knikte. Als er nu één ding was, waar je mij blij mee kon maken dan was het ‘het niet naar school hoeven.’ Laatst nog vroeg iemand mij een definitie te geven van vrijheid en het eerste wat bij mij op kwam was: vrij van school. Dat is niet meer zo, kinderen van nu, vinden het meestal leuk om naar school te gaan en vakantie is voor hen kennelijk een hinderlijke onderbreking.

Ik neem u mee naar mijn klaslokaal in 1957. Ik ben zo oud als mijn kleindochter nu. De meisjes moeten handwerken (de jongens mogen timmeren). We breien moeizaam, met steken “’laten vallen” en “ophalen”. Een lapje van 10 cm bij 10 centimeter. We trekken voortdurend aan het lapje om maar klaar te zijn. Zo’n lapje kan niet door de beugel. We breien nog een lapje van 8 bij 8 cm. En nog een lapje van 6 cm bij 6 cm. Dan knippen we van zeemleer een lapje van 9 bij 9 centimeter. En nog een. En een lapje van 7 bij 7 en nog een. Dan stapelen we op het lapje van 10 bij 10, de twee zemen lapjes van 9 bij 9. Daarboven op komt het gebreide lapje van 8 bij 8. Daarboven op de twee zemen lapjes van 7 bij 7. Met helemaal bovenop het gebreide lapje van 6 bij 6.  Door de stapel lapjes in het midden stak je met een draad met aan het uiteinde een knoop van een jas, de lapjes aan elkaar. Dan was je in het “gelukkige” bezit van een ‘inktlap’. Die had je nodig omdat je schreef met een kroontjespen, die je doopte in het potje inkt op je tafelblad. Heel vaak had je teveel inkt aan je pen. Dat gaf vlekken in je schrift, en daarom veegde je dat ‘te veel’ af tussen de lapjes. Ook als je een haar had aan je pen, deed je dat. 

Ik was de lessen handwerken op school liever kwijt dan rijk, omdat we een half jaar, zo niet een jaar, breide aan één inktlap. Het jaar daarop breide we nog een lapje en dan knipte de juffrouw in dat zuur gebreide lapje een gat en dan moesten we dat gat leren dicht ‘mazen’. En zo was er meer geestdodend werk. Het vak “schoonschrijven”! Schrijven  precies tussen de lijntjes met die kroontjes pen. Eén haaltje ónder de lijn werd bestraft. Om een vlek kwam een kring met een rode pen, met daarbij door de lerares geschreven. Foei ! Ik had mijn inktlap moeten gebruiken!  Een bloedhekel had ik aan school daarom.

Mijn definitie van vrijheid is ingekleurd door die ervaring van school. “School” voor mij, staat voor een rem op álles: mijn creativiteit, mijn persoon, mijn wereld. ‘Wacht maar als ik straks van school ben, dan ben ik vrij.’ Pas ná de schoolperiode zou ik gaan leven. Misschien definieert mijn kleindochter ooit ‘vrijheid’ als: naar school mogen en leren; heeft zij, de ervaring dat schoolgaan haar wereld groter maakt en haar leven verrijkt. Dat is mooie gedachte. En die gun ik haar van harte. Juffies en meesters van nu: ‘Kennelijk zijn jullie in staat jullie leerlingen te motiveren.’ Zorg er alsjeblieft voor dat zij en Meisje Bloem in hun schooltijd, geen zelfgebreide “inktlap” meer hoeven maken.

Previous articleBloemetje 116. Bewaard!Next article Bloemetje 118. In Dialoog.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland