Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
June 12, 2024 by admin33

Bloemetje 127. Makkelijke mensen.

Bloemetje 127. Makkelijke mensen.
June 12, 2024 by admin33

Door Clémence Leijten.
In het eerste verhaaltje van het prentenboek Meisje Bloem wordt Meisje Bloem voor gesteld: Ze heet Bloem, Meisje Bloem. Misschien heet ze ook wel Anne, of Alice, of Aagje, maar iedereen noemt haar Bloem. “Bloem” noemt haar vader haar omdat ze werd geboren op de eerste dag van de lente. “Wordt maar een mooie bloem”, zei hij.  (1. Meisje Bloem) Er wordt ook verteld wat Meisje Bloem bezighoudt. Meisje Bloem heeft altijd iets te denken. Dat zie je aan haar ogen. Dan kijkt ze in de verte. Als haar ogen donker worden, is ze boos. Haar ogen zijn ook wel eens nat, dan is Meisje Bloem verdrietig. En soms zijn de gaatjes in haar ogen groot, dan is ze bang. Maar meestal glimmen haar ogen, dan is Meisje Bloem blij. “Bloem heeft sprekende ogen zeggen mensen. Dat zeg je als je vindt dat ogen iets vertellen. De ogen van Meisje Bloem vertellen wat ze denkt in haar hoofd en wat ze voelt in haar buik. Wie denkt oordeelt. Daarom vind ik Meisje Bloem een mooi rijk kind. Ik vind mensen die niet oordelen namelijk makkelijke mensen. Het zijn mensen die een status -quo handhaven. De status-quo is de toestand waarin iets zich bevindt. Die status-quo kan fnuikend zijn, maar omdat iemand “niet oordeelt”, komt er geen afkeurende uitspraak. Anderzijds: de status-quo kan ook inspirerend zijn, maar dat wordt niet opgemerkt als iemand niet oordeelt. Er komt dan geen goedkeurende uitspraak; er komt geen compliment. Een wereld zonder oordeel is in mijn oordeel: armoe.

Oordelen is een menselijke eigenschap. Die eigenschap heb ik van de natuur gekregen om hem te gebruiken. Oordelen is door de machthebbers (lees: ouders, staat, kerk) nog al vaak in een kwaad daglicht gesteld. Een mening van anderen is niet handig als je het voor het zeggen wilt houden. “Houd jij ze arm, houd ik ze dom”, zei de pastoor tegen de industrieel. Daarom ook zijn dogma’s uitgevonden. Dogma’s zijn aannames die niet ter discussie staan. Aan een dogma mag je niet twijfelen van de leer. Een van de laatste dogma’s die de katholieke kerk uitvaardigde, was het dogma dat Maria in levende lijve naar de hemel is gegaan, terwijl gewone mensen er zich on-stoffelijk ophouden. Raar, zou je kunnen denken: Maria was toch óók een mens. Waarom dit onderscheid? Omdat op het hoofd van de mensen de erfzonde ligt: dit onstoffelijk zijn, is hun straf; Maria was niet zondig en mocht haar lijf behouden. Opdracht van de kerk: ‘niet verder denken mensen!’ Ik denk wel en ik oordeel. Als een vertegenwoordiger van een kerk zegt dat God houdt van kinderen, maar meer van kinderen van die ene kerk, dan ageer ik op die sublimatie omdat het de wereld verdeelt. Op grond van wat ik heb gedacht, handel ik. Ik reageer op zo’n opmerking en als iemand dit blijft zeggen, dan distantieer ik me, dan wil ik niet horen bij die club.

Wat ik slecht vind, wil ik veranderen zo mogelijk/zo gewenst. Wat ik goed vind, complimenteer ik en wil ik stimuleren. Ik ontmoet andere mensen die hetzelfde doen. We wisselen gedachten uit. Op grond van die ervaring stellen we wat bij. Of, dat kan ook, ga ik 180 graden om. Daarom is goed luisteren zo belangrijk en ook de empathische vraag: waarom zegt iemand dit? Dan immers volgt inzicht; kan ik veranderen. Ik ben geen fundamentalist, ik stel bij als ik overtuigd ben van het goede oordeel van anderen.

“Het klimaat verandert” dat onder ogen zien maar niet oordelen is te weinig, vind ik. Dat is jezelf aan de zijlijn plaatsen en kijken hoe het afloopt. Je zou moet oordelen wel. Als mens schiet je te kort als je niet oordeelt, dat meen ik. Als je niet oordeelt kunnen situaties blijven bestaan, die niet zouden mogen bestaan. Niet oordelen houdt verandering tegen: ‘het gebeurt dus we laten het zo’; we kijken er naar en we voelen ons niet verantwoordelijk. Meisje Bloem in het prentenboek oordeelt over alles wat zij op zolder vindt en ze deelt haar gedachten met ons.
Op dat wij ook denken, oordelen en zo nodig veranderen of juist een compliment geven.¹

1. Een valkuil bij oordelen is het opsteken van het zogenaamde corrigerende vingertje: jij; de ander zúlt niet dit of jij móét dat. Dat wat ik vind van de situatie is mijn mening; een ander heeft zijn eigen mening.
    Voorbeeld: ik vind mensen die niet oordelen makkelijke mensen; een ander zal misschien zeggen dat niet oordelen, wijs is. Die meningen kunnen naast elkaar bestaan.                                          

Previous articleBloemetje 126. Vriendelijk.Next article Bloemetje 128. Oranje feestje.

Recente Bloemetjes

Bloemetje 164. Van twee kanten.November 12, 2025
Bloemetje 163. Meepraten.October 28, 2025
Bloemetje 162. De jeugd en de toekomst.October 15, 2025
Bloemetje 161. Avontuur.October 1, 2025
Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland