Meisje Bloem
  • Home
  • Even voorstellen
    • Even voorstellen: Prentenboek en boodschap
    • Verhalen
    • De makers
    • Webshop
    • Een leukere wereld
  • Lespakketten
  • Contact
  • Bloemetjes
  • Nieuws
January 30, 2020 by admin33

Bloemetje 13. Vlinders

Bloemetje 13. Vlinders
January 30, 2020 by admin33

Door Clémence Leijten

Meisje Bloem vindt een houten doos met een deksel van glas. Kun je zien wat erin zit, Bloem? ‘Er zitten dooie vlinders in. Ze zitten vast met spelden.’ Meisje Bloem kijkt naar de vlinders. Elke vlinder heeft een andere kleur. De ene is groot, de andere is klein. Ze zegt: ‘Iemand heeft die gevangen en in een doos gedaan, omdat hij ze zo mooi vond (45. De vlinderdoos).’ Dooie vlinders terwijl de essentie van een vlinder is, dat hij kan vliegen. De vlinders waarmee het vernieuwde Naturalis in Leiden een van zijn muren heeft gedecoreerd zijn speciaal voor de opstelling gekweekt- en gedood, door ze  in te laten slapen met azijn ether. Een noodzakelijk kwaad legt collectie-beheerder uit. “We willen heel graag de schoonheid laten zien van de natuur en de insectenwereld. En dan kom je al gauw uit bij de vlinders.”¹ Ik denk aan de “vlinders” in mijn buik. Dat is de emotionele beweging als ik verliefd ben. De vlinders aan de wand, de vlinders in de doos bewegen niet meer, hun essentie is hen ontnomen.

De vlinder was vanouds een symbool van ongestadigheid en onrust door het fladderen wat hij doet, weet ik. Onwillekeurig denk ik aan momenten dat mij als kind beweging werd onthouden omdat dat paste bij de situatie, ergens op bezoek, op school, bezoek thuis. ‘Stil zitten en niet met je benen wiemelen. Niet lachen niet huilen; niet schreeuwen, niet praten: het was in die situaties pas goed als je stijf opgeprikt zat op een stoel gelijk de dooie vlinders onder de spelden in de doos met het glas. Niet vrij om te doen wat ik wilde. Waar was dat goed voor? Ik weet het wel: dat maakte beleefd; wel gemanierd. Dat maakte bescheiden: “Je mag pas wat zeggen als je wat gevraagd wordt”; “Kinderen die vragen worden over geslagen.”

Wat beoogde men met dat stil zijn? Onzichtbare kinderen! Kinderen die je niet zag of hoorde. Dat gold als welopgevoed. Met die “welopgevoede” kinderen kon je pronken, zoals iemand ooit pronkte met de vlinderdoos, zonder besef dat dit niet de essentie is van het kind- zijn. Wij werden als het ware verdoofd. Mijn schoonmoeder koesterde het ideaal, dat ik pas en goede huisvrouw was, als zij ’s avonds om 7 uur niet meer kon zien dat er bij mij kinderen woonde. Wat een armoe! Waarom de situatie niet genomen zoals hij in werkelijkheid was: een huis vol Playmobil aan het eind van de dag, met autootjes in een lange rij, huizen van Lego, blokken overal, verf, papier, poppen op de grond, fietsjes? Waarom de menselijke eigenschappen zoals bewegen niet gewaardeerd?  ‘Gebruiken van die eigenschappen’, zeg ik ; ‘de natuur heeft ze ons niet voor niets gegeven.’ Een kind heeft eigenschappen gekregen om een eigen persoonlijkheid te zijn, die zijn eigen plaats kan innemen, zijn eigen taak kan doen, zijn eigen verantwoordelijkheid kan dragen door zijn eigen wil te gebruiken en te luisteren naar zijn eigen verlangens. Meisje Bloem is zich daar van bewust; ze doorziet die volwassenen die onzichtbare kinderen willen. ‘Bloem, kom beneden, meneer en mevrouw Jansen zijn!’ Je moeder roep, Bloem, je moet beneden komen, Meisje Bloem zegt: ‘Ik ga niet naar beneden.’ Meisje Bloem haalt haar neus op. Meisje Bloem zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen praten alleen met mijn vader en moeder.’ Ze zegt: ‘Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit hoe ik heet. Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit wat ik leuk vind. Meneer en mevrouw Jansen vragen nooit wat ik denk.’ Meisje Bloem zegt: ’Meneer en mevrouw Jansen denken dat ik een stoel ben. Met een stoel hoef je niet te praten.’ Als meneer en mevrouw Jansen weggaan roept haar moeder opnieuw: ‘Bloem, meneer en mevrouw Jansen gaan weg. Kom eens gauw een handje geven!’ Meisje Bloem blijft op zolder. Meisje Bloem zegt tegen haar pop: ‘Een stoel kan geen handje geven.’ Meisje Bloem zegt: ‘Ik ben geen stoel, ik ben een mens (37. Een stoel).’  Zij reflecteert vervolgens op wat dat is een mens en zegt: ‘Een mens is iemand. Je hebt grote mensen en kinderen. Meisje Bloem zegt: ‘Ik denk dat meneer en mevrouw Jansen alleen van grote mensen houden.’  Dat is het antwoord op mijn vraag naar het waarom van onzichtbare kinderen: een gebrek aan liefde. Bij dat soort mensen geen vlinders in hun buik als ze kinderen zien. Wat een gemiste inspiratie!

¹ Keulemans M. (2019) Perfect verzorgde ode aan het leven op aarde. De Volkskrant, woensdag 28 augustus 2019. Een rondleiding door het vernieuwde natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden.

Previous articleBloemetje 12. Bruine bloemenNext article Bloemetje 14. Groot zijn

Recente Bloemetjes

Bloemetje 160. Jan LigthartSeptember 21, 2025
Bloemetje 159. “Scholen”September 3, 2025
Bloemetje 158. OuderdomAugust 20, 2025
Bloemetje 157. Reizen.August 6, 2025
Bloemetje 156. Een standbeeld en een gróte bos bloemen.July 13, 2025
Bloemetje 155. Zomervakantie.July 9, 2025
Bloemetje 154. Een straffe hand. Is dat nodig?June 25, 2025
Bloemetje 153. Franse “Fille Fleur”?June 11, 2025
Bloemetje 152. In plaats van een muur.May 28, 2025
Bloemetje 151. Jolijt.May 14, 2025
Bloemetje 150.  Mensen die denken met een bochtje.April 30, 2025
Bloemetje 149. Bloemen bloeien.April 16, 2025
Bloemetje 148. De regie hebben.April 2, 2025
Bloemetje 147. Moeilijke vragenMarch 19, 2025
Bloemetje 146. Piraten.March 5, 2025
Bloemetje 145. Lezen met migrantenFebruary 19, 2025
Bloemetje 144. “Verdriet is een ding met stekels”.February 5, 2025
Bloemetje 143. EurekaJanuary 22, 2025
Bloemetje 142 : Hoe het goed kwam.January 8, 2025
Bloemetje 141. Terugkijken.December 25, 2024
Bloemetje 140. Máár vier poten en een slurf.December 11, 2024
Bloemetje 139. Kinderlogica.November 27, 2024
Bloemetje 138. Groter denken, als je ouder wordt?October 30, 2024
Bloemetje 137. “Vroeger was het beter”October 30, 2024
Bloemetje 136 . Een scheet is géén windOctober 16, 2024
Bloemetje 135. Leren door ervaren.October 2, 2024
Bloemetje 134. Uitleggen wat vrede is.September 19, 2024
Bloemetje 133.  Het gaatje in de mogelijkheden.September 4, 2024
Bloemetje 132. Lief en lepel.August 21, 2024
Bloemetje 131. Een schoolbord zonder krijtjes.August 7, 2024
Bloemetje 130. “Bloemetjes buiten zetten”.July 24, 2024
Bloemetje 129. Een blokje eraf.July 10, 2024
Bloemetje 128. Oranje feestje.June 26, 2024
Bloemetje 127. Makkelijke mensen.June 12, 2024
Bloemetje 126. Vriendelijk.May 29, 2024
Bloemetje 125. Waarom?May 15, 2024
Bloemetje 124. Oranje verbindt.April 30, 2024
Bloemetje 123. “Bemoei je met jezelf”.April 17, 2024
Bloemetje 122. Bij ons in de familie.April 3, 2024
Bloemetje 121. Boos.March 20, 2024
Bloemetje 120. Een roos…March 5, 2024
Bloemetje 119. Wat moet mogen. February 21, 2024
Bloemetje 118. In Dialoog.February 7, 2024
Bloemetje 117. De inktlapJanuary 24, 2024
Bloemetje 116. Bewaard!January 10, 2024
Bloemetje 115. Tegen de stroom in.December 28, 2023
Bloemetje 114. Licht.December 11, 2023
Bloemetje 113. Interessanter worden.November 29, 2023
Bloemetje 112. Meepraten.November 15, 2023
Bloemetje 111. de MuurOctober 30, 2023

Links

Joleijt | Madame Poubelle | Meneer Boek | Meisje Bloem |  Marskramer Joris Joleijt | Een winkeltje op mijn rug |Facebook Madame Poubelle |Facebook  Meneer Boek |Facebook  Meisje Bloem |LinkedinDisclaimer |
© 2023 Joleijt educatieve producten, Nijmegen - Nederland